Pers stuurt Plasterk brandbrief
In totaal 44 uitgevers, hoofdredacteuren en directeuren van dagbladen en tijdschriften hebben minister Plasterk (Media) zondag een brandbrief gestuurd over concurrentievervalsing door de publieke omroep.
De brief is geschreven in reactie op de zogeheten persbrief van Plasterk, waarover de Tweede Kamer donderdag debatteert.De ondertekenaars, waaronder de hoofdredacteur van deze krant, bepleiten een eerlijker speelveld voor de gedrukte media, verwijzend naar de ruim 500 miljoen euro (exclusief circa 200 miljoen aan reclamegelden) die de publieke omroep (NPO) jaarlijks vanuit Den Haag ontvangt.
Plasterk liet zondag in een reactie weten niet van zins te zijn de positie van de dagbladpers te verstevigen door de publieke omroep af te knijpen. Voor een stevige, serieuze en onafhankelijke journalistiek is zowel een goede dagbladpers als een sterke publieke omroep essentieel, aldus de PvdA-bewindsman.
Op vier terreinen ondervinden de gedrukte media volgens de brief concurrentie van de publieke omroep. De STER-reclame heeft negatieve invloed op de advertenties bij de gedrukte media, op tijdschriften die de omroepen uitgeven naast hun rtv-bladen, op omroepgegevens die nog niet beschikbaar zijn voor gedrukte media en op de internetpagina’s van de omroepen die veel bezoekers trekken en advertenties opleveren.
Plasterk herhaalde nog eens een toezegging voor de vorming van een commissie voor innovatie van de pers en een innovatiefonds. Voor dat fonds is maximaal 8 miljoen euro beschikbaar. De bewindsman beloofde daarnaast zijn uiterste best te doen om het btw-tarief voor websites van kranten te verlagen van 19 naar 6 procent. Voor de gedrukte krant geldt al dit lagere tarief.