„Roomse school moet zich breder opstellen”
’s-HERTOGENBOSCH - Rooms-katholieke scholen moeten zich vanwege hun gemengde populatie richten op interreligieus leren, „op participatie van mensen met een verschillende godsdienst of levensbeschouwing aan de gezamenlijke zoektocht naar (religieuze) waarheid.”
De uitwerking van dit uitgangspunt bevindt zich nog maar in het beginstadium, stellen prof. dr. A. de Jong en T. van der Zee in het nieuwe boek ”Inspireren tot participatie”, dat zaterdag centraal staat tijdens een symposium in ’s-Hertogenbosch bij het afscheid van drs. B. Janssen als voorzitter van de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR).Het boek bevat de resultaten van het onderzoek dat de theologische faculteit van de Radboud Universiteit Nijmegen twee jaar geleden voor de NKSR uitvoerde. Daaraan voegden de auteurs aanbevelingen voor schoolbesturen en -directies en lerarenopleidingen toe.
Het moet in de lerarenopleiding niet alleen gaan om vakinhoud en didactiek, maar ook om de zin van het leven, stellen De Jong en Van der Zee. Leerkrachten op rooms-katholieke scholen moeten zaken vervolgens „vanuit een houding van gastvrijheid” niet alleen vanuit een christelijk perspectief benaderen, maar ook vanuit dat van andere godsdiensten.
In de lerarenopleiding zou de organisatie van en participatie in godsdienstige vieringen een belangrijke plaats moeten innemen, stellen de onderzoekers. Leerkrachten kunnen kinderen helpen een verband te leggen tussen Bijbelse verhalen enerzijds en hun eigen ervaringen of maatschappelijke en ethische onderwerpen anderzijds.
Uit het onderzoek bleek dat leraren en leerlingen in het rooms-katholieke onderwijs weinig tot geen behoefte hebben aan een band met de Rooms-Katholieke Kerk. Toch noemt in het basisonderwijs het merendeel zich rooms-katholiek. In het voortgezet onderwijs is dat inmiddels een minderheid.
De ondervraagden kozen vooral voor een rooms-katholieke school vanwege de „aansprekende sfeer.” Zij vinden typisch roomse symbolen als het knielen en een crucifix aan de muur minder belangrijk. Hetzelfde geldt voor het vertellen van Bijbelverhalen.
De vieringen op school hebben meestal al niet de vorm van de rooms-katholieke liturgie, maar gaan uit van algemeen christelijke noties als gevoel voor gemeenschap, samen vieren en liefdadigheid. Ook de multiculturele ontmoeting speelt een belangrijke rol.