Irritatie door claims stroomstoring
Bijna 80 procent van de schadeclaims die ondernemers uit de Bommeler- en Tielerwaard bij het ministerie van Defensie indienden, is nog steeds niet uitbetaald. Ondernemers beginnen langzaamaan geïrriteerd te raken.
Toen op 12 december 2007 een Apachehelikopter van het ministerie van Defensie tegen een hoogspanningsmast bij de Waal tussen Heesselt en Hurwenen vloog, lag het leven in de Bommeler- en Tielerwaard ruim twee dagen stil. Vooral ondernemers liepen veel schade op: personeel kon niet aan het werk en er werd geen omzet gedraaid.Ruim 2600 claims met een totaalbedrag van ongeveer 15 miljoen euro gingen vervolgens van ondernemers richting de Dienst Regelingen, een agentschap van het ministerie van Landbouw dat de vorderingen afhandelt. Een jaar na dato zijn nog zeker 2000 claims niet verwerkt.
Ondernemers worden nu ongeduldig. Ze klagen dat ze telkens weer nieuwe en vaak dezelfde informatie naar het ministerie moeten opsturen. Er lijkt geen schot in de zaak te komen.
„Belachelijk”, vindt Henk van Hemert van machinefabriek Amga in Hedel het dat de afhandeling van het ministerie al een jaar voortsleept. De ondernemer claimde drie dagen arbeid. „Het kost me zo veel tijd om extra geleden verlies, zoals winstderving, aan te tonen, dat ik dat allemaal maar niet opgeef. Als ik mijn arbeidsvergoeding van ongeveer 7000 euro maar krijg, ben ik tevreden.”
Piet Tuin van architectenbureau Acanthus in Kerkdriel kreeg vorige week bericht van Defensie: zijn ingediende schadeclaim van 1280 euro werd niet uitgekeerd. Reden: claims boven de 1250 euro verstrekte het ministerie aan zijn soort bedrijven niet. Tuin: „Ze houden je eerst eindeloos aan de gang met allerlei procedures en uiteindelijk verwijzen ze het verzoek naar de prullenbak. Er bestond geen causaal verband tussen de stroomstoring en het feit dat ik niet kon werken tijdens de stroomstoring, zeiden ze. Dat wisten ze een jaar geleden toch ook al?”
Klaas Hobo, eigenaar van een autobedrijf in Brakel, ontving enkele weken geleden een brief van de Dienst Regelingen dat hij zijn ingediende schadeclaim van ongeveer 2500 euro moest laten onderbouwen door een registerexpert. Hobo: „Dat ik zo’n expert nodig had, konden ze me al veel eerder vertellen. Gelukkig zijn we een financieel gezond bedrijf, want anders hadden we flink in de problemen kunnen komen. Ik ken een aantal kleine bedrijfjes dat behoorlijk in het nauw gedreven wordt door de trage afhandeling.”
Tony Budel van groothandel Plieger in Zaltbommel diende een claim van 50.000 euro in. Hij ontving nog geen goedkeuring van het ministerie. „Een beetje wrang” vindt hij dat wel. „Er werd destijds erg veel druk op gezet dat wij als ondernemers op tijd ons claimbedrag uitrekenden, maar vervolgens moeten we ruim een jaar wachten op bericht.”
Een ondernemer uit Herwijnen die liever anoniem blijft, is juist uiterst tevreden over de afhandeling van schadeclaims. Hij deed in januari van dit jaar, een maand na de storing eind 2007, aangifte van de gemaakte kosten bij de gemeente. Hij ontving inmiddels al zijn geclaimde geld. „Ik zit absoluut niet te wachten op een nieuwe stroomstoring, maar ik heb geen schade geleden”, aldus de ondernemer.
Ondernemersadviseur en jurist van de Kamer van Koophandel Hans Litjens, die ondernemers helpt bij de procedures, vindt de afhandeling van claims „erg lang duren. Ik snap dat de behandeling van de duizenden claims om zorgvuldigheid vraagt, maar volgens mij hadden de claims inmiddels wel uitgekeerd kunnen zijn.”
Volgens hem had het ministerie ook wel wat ruimhartiger mogen zijn. „Ondernemers moeten hun geleden schade met bewijzen onderbouwd opsturen. Dan mag je er toch van uitgaan dat hun papieren kloppen. Er zijn echter al verschillende claims afgewezen.”
Angelina Helder van de Dienst Regelingen zegt medio volgend jaar alle 8000 claims verwerkt te willen hebben. Het agentschap is nu bijna klaar met de verwerking van de 5300 aanvragen van particuliere geldeisers.
Dat ondernemers telkens dezelfde informatie moeten opsturen naar het ministerie, is Helder niet bekend. „Er is wellicht veel correspondentie nodig om alles te verifiëren, maar dan gaat het telkens om nieuwe gegevens. Ik kan me voorstellen dat ondernemers het allemaal wat omslachtig vinden. Maar we zijn niet doof en blind voor klachten en werken hard om het zo snel mogelijk af te ronden.”