Inspectie kritisch over stootbok op spoor
Een deel van de aan het einde van de sporen staande stootjukken is volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) niet geschikt om passagierstreinen „gecontroleerd en veilig" tot stilstand te brengen.
Tot die slotsom zei de IVW donderdag te zijn gekomen na bestudering van dit soort ongevallen in Amsterdam, Maastricht en Eindhoven, waarbij de treinen ontspoorden en inzittenden van de treinen gewond raakten. In Enkhuizen (maart 2008) en Maastricht (2007) stonden volgens de IVW verouderde stootjukken en in Amsterdam (december 2007) bleek het stootjuk niet geschikt voor de ingezette treinen.Bij alle ongevallen speelde ook de machinist een rol. De bestuurder in Enkuizen werd onwel, in Amsterdam reed de trein nog te snel omdat de machinist was afgeleid door kerstverlichting, terwijl in Maastricht te hard werd gereden op het door regen glad geworden spoor.
Spoorbeheerder ProRail en NS werken inmiddels aan een oplossing voor de stootjukken.