Economie

Vertragingen Beneluxtrein drukken prestaties NS

De vertragingen waarmee de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kampt, drukken behoorlijk de prestaties van de Nederlandse Spoorwegen.

ANP
10 December 2008 18:21Gewijzigd op 14 November 2020 06:53
Verkeersminister Eurlings zei woensdag in de Tweede Kamer dat de slechte punctualiteit van de Beneluxtrein de totale punctualiteit van de Nederlandse Spoorwegen naar beneden duwt. Foto ANP
Verkeersminister Eurlings zei woensdag in de Tweede Kamer dat de slechte punctualiteit van de Beneluxtrein de totale punctualiteit van de Nederlandse Spoorwegen naar beneden duwt. Foto ANP

Verkeersminister Eurlings zei woensdag in de Tweede Kamer dat de slechte punctualiteit van de Beneluxtrein de totale punctualiteit van de Nederlandse Spoorwegen naar beneden duwt. „De NS schiet zich ermee in eigen voet". Hij eist dat het spoorwegbedrijf de zaken op orde brengt. De Beneluxtrein moet een alternatief blijven totdat de nieuwe hogesnelheidslijn, de HSL–Zuid, kan gaan rijden.De problemen zijn volgens Eurlings technisch van aard. Ze zouden liggen aan de Traxx–locomotieven. Van wegtreiteren van reizigers is volgens hem geen sprake.

Voor SP–Kamerlid Roemer is de maat echter vol. De minister concludeerde eerder volgens hem terecht dat een punctualiteit onder de 50 procent „onaanvaardbaar laag " is. „Maar er gebeurt niets. Het wordt alleen maar erger. De minister eist niet hard genoeg".

Roemers mailbak loopt elke keer vol als de Beneluxtrein in het nieuws komt, met veertig tot zestig mailtjes met klachten van reizigers.

De SP’er maakt zich al veel langer zorgen over de dienst. De NS doet volgens hem wel degelijk alles om mensen in de duurdere HSL–Zuid te krijgen zodra die klaar is. „De NS maakt de Beneluxtrein onaantrekkelijk en de dienst is daarom onbetrouwbaar en de treinen overvol".

Hij wil ook dat de trein een jaar naast de HSL–Zuid blijft doorrijden om reizigers een echte keus te bieden. De minister heeft hem tot nu toe alleen toegezegd zijn best te doen om ervoor te zorgen dat de Belgische NMBS de sneltrein tussen Antwerpen en Essen doortrekt naar Roosendaal zodat die stad een snelle verbinding met België houdt.

De NS erkent dat de Beneluxtrein een negatieve invloed heeft op de totale punctualiteitsscores, maar noemt het „te belachelijk voor woorden te veronderstellen dat reizigers weggejaagd zouden moeten worden", aldus een woordvoerder. „Er zijn sinds november aanpassingen in de dienstregeling doorgevoerd en er zijn strakke scenario’s afgesproken voor afhandeling van de treinen bij vertragingen. Sindsdien is de punctualiteit weer flink gestegen".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer