Gemengde reacties op Zederikse verkeersproef
Talloze klachten via e-mail, boze reacties van plaatselijke ondernemers en problemen met busonderneming Arriva; de Zederikse verkeersproef valt niet bij iedereen in de smaak. Toch zijn de eerste resultaten hoopgevend: sluipverkeer vanaf de A27 mijdt de kernen steeds vaker.
Verantwoordelijk wethouder C. Bor (SGP) heeft er ondanks alle kritiek geen moment over gedacht de drie weken durende proef af te blazen. De proef is bedoeld om maatregelen tegen sluipverkeer te testen. Tijdens de spits zoeken sluipers vanaf de A27 hun weg door de Zederikse kernen, waardoor het verkeer in bijvoorbeeld Meerkerk vast komt te staan. Dat leidt tot veel overlast en ergernis onder inwoners. Omdat de verbreding van de rijksweg nog jaren op zich laat wachten, besloot wethouder Bor in mei dit jaar de aanpak van het sluipverkeer tot speerpunt van beleid te maken.Tijdens de proef staan er tot vrijdag verkeerslichten bij Lakerveld in Lexmond en geldt er een inrijverbod voor de Kanaaldijk vanuit Hei- en Boeicop. De maatregelen zijn bedoeld om ”roadblocks” na te bootsen. Het waterschap is als wegeigenaar bereid mee te denken over dergelijke blokkades, maar wil eerst weten wat de effecten zijn.
Drama
Volgens Bor zijn die er wel degelijk. „De eerste dag was een drama. Hoewel het sluipverkeer via elektronische borden werd gewaarschuwd de afslag te mijden, stonden de auto’s bij Lakerveld tot aan de rijksweg. Daarna werd het elke dag beter.” De wethouder heeft zelf kunnen constateren hoeveel sluipverkeer er van de rijksweg komt. „Ik heb de eerste dag een paar uur bij de verkeerslichten gestaan om de bestuurders aan te spreken. De helft is sluipverkeer. Er zijn mensen die op weg zijn van Amsterdam naar Brussel, die er bij Lexmond even afgaan. Verkeer is net water; het zoekt de snelste weg. Had ik dat geweten, dan was ik op de rijksweg gebleven, zeiden ze. Kijk, dat is precies waar we ze willen hebben.” Ook de eerste metingen wijzen uit dat de tijdelijke maatregelen effect sorteren. „Gemiddeld rijden er 20.000 auto’s langs de Bazeldijk, maandag waren dat er 12.000. Als die cijfers kloppen, zijn de effecten heel duidelijk.”
Bor kan het succes wel gebruiken, want de afgelopen dagen kwam hij fel onder vuur te liggen. Bewoners en ondernemers klaagden over overlast, terwijl de wethouder het ook nog met busonderneming Arriva aan de stok kreeg. De maatschappij werd vorige week juist door de provincie gecontroleerd of ze wel op tijd rijdt. Vanwege de vertragingen werd uitgeweken naar een alternatieve route die de dag erop door de politie werd verboden.
De kritiek dat de proef pas na het gereedkomen van de werkzaamheden aan de Lekdijk had moeten worden uitgevoerd, wijst Bor van de hand. „Dan waren we een jaar verder geweest. Er moet nu wat gebeuren. Bovendien lopen we bij uitstel subsidie van Rijkswaterstaat mis. Die willen meebetalen aan een structurele oplossing.” In februari wordt de proef geëvalueerd. Daarna volgt overleg met alle betrokkenen.