Boren Betuwetunnel halfjaar eerder klaar
Het boren van de treintunnel onder het Pannerdensch Kanaal in Bemmel is eind dit jaar gereed, een halfjaar eerder dan gepland.
Dit meldde projectmanager S. Langewouters van bouwconcern Arcadis Infra woensdag tijdens een presentatie. De firma is hoofdaannemer voor de aanleg van de tunnel die onderdeel is van de Betuwelijn.
Over drie tot vier weken bereikt tunnelboor Máxima de overkant en liggen twee parallelle boortunnels van 1615 meter elk gereed voor verdere afbouw, stelt de manager. Om flora en fauna in de streek te sparen, is destijds besloten tot aanleg van een tunnel. De opdrachtgever, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, wil met name de kamsalamander en de rugstreeppad ontzien. Zij hebben vooral aan de oostzijde van de oever hun leefgebied.
De tunnel onder het Pannerdensch Kanaal is vanuit Rotterdam gezien de vierde tunnel van de Betuwelijn. Hij wordt bij calamiteiten zoals dijkdoorbraken met schotten afgesloten, zodat via de buizen het water niet naar de andere kant kan vloeien. Alleen goederentreinen mogen van de tunnel gebruikmaken. Veiligheidsmaatregelen voor passagiersvervoer, zoals meer nooduitgangen, ontbreken, aldus toezichthouder Railinfrabeheer.
Toenmalig minister Netelenbos gaf op 6 oktober 2001 het startschot voor het boren van de tunnel onder het Pannerdensch Kanaal. Inclusief aan- en afvoerhellingen is de totale constructie 2680 meter lang. Zij ligt op een diepte van 22 meter. In 2005 moet de tunnel klaar zijn.