Economie

KLM maakt meeste koffers zoek

RIJSWIJK (ANP) –– Luchtvaartmaatschappij KLM heeft wat betreft de afhandeling van bagage een slechte zomer gehad. Op elke duizend passagiers kwamen ruim twintig koffers niet of te laat aan op de plaats van bestemming. Alleen het Britse BMI deed het slechter met meer dan 24 zoekgeraakte koffers per duizend passagiers.

5 December 2008 13:28Gewijzigd op 14 November 2020 06:51
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft wat betreft de afhandeling van bagage een slechte zomer gehad. Op elke duizend passagiers kwamen ruim twintig koffers niet of te laat aan op de plaats van bestemming. Foto ANP
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft wat betreft de afhandeling van bagage een slechte zomer gehad. Op elke duizend passagiers kwamen ruim twintig koffers niet of te laat aan op de plaats van bestemming. Foto ANP

Dat blijkt uit cijfers over de maanden april tot en met oktober die de Europese brancheorganisatie AEA vrijdag heeft gepubliceerd. In totaal hebben 29 aangesloten bedrijven gegevens verstrekt. Het Oekraïense AeroSvit bleek het zorgvuldigst om te springen met de bagage van zijn passagiers, gevolgd door Air Malta en Turkish Airlines.KLM, dat bepaald geen vlekkeloze reputatie heeft op het gebied van bagageafhandeling, leek dat probleem vorig jaar beter onder controle te hebben. In heel 2007 raakte het bedrijf nog gemiddeld 16,4 koffers kwijt per duizend reizigers. Het jaar daarvoor waren dat er nog 19,1 en bungelde KLM helemaal onderaan de ranglijst.

KLM is volgens een woordvoerster niet tevreden over de prestaties en werkt samen met de luchthaven Schiphol aan verbetering. Zo worden chips gebruikt om koffers te traceren en wordt het sorteersysteem de komende jaren stapsgewijs vernieuwd. Verder wil KLM meer met robots gaan werken om menselijke fouten te voorkomen.

De zegsvrouw gaf verder aan dat KLM in april en juli flink last heeft gehad van een aantal grote storingen in het bagagesysteem op Schiphol. Dat heeft de cijfers beïnvloed. Ook speelt mee dat KLM, net als andere grote luchtvaartmaatschappijen, meer overstappende passagiers heeft dan kleinere branchegenoten. Dat maakt de bagageafhandeling complexer.

De drie maatschappijen waarmee KLM zichzelf vergelijkt, komen inderdaad ook niet verder dan de achterhoede, al doen zij het wel beter dan de Nederlandse luchtvervoerder. Het Duitse Lufthansa bezet de 21e plaats op de ranglijst, Air France is nummer 24 en British Airways nummer 25.

Gemiddeld raakten volgens de AEA bijna veertien koffers per duizend passagiers zoek. Dat waren er in het voorgaande zomerseizoen nog zeventien. Volgens de brancheorganisatie wordt 85 procent van de kwijtgeraakte koffers binnen twee dagen teruggevonden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer