Consument laat Philips in de steek
De wereldwijde economische neergang treft het elektronicaconcern Philips veel harder dan was verwacht. Het bedrijf kondigde daarom donderdag aan dat het zijn winstdoelstelling voor 2010 niet gaat halen en sneller moet reorganiseren.
De pijn bij Philips zit vooral bij de activiteiten die afhankelijk zijn van de kooplust van consumenten. Het bedrijf verkoopt veel minder consumentenelektronica. Daarnaast raken problemen in de auto– en bouwsector de afzet van verlichting. Volgens topman Gerard Kleisterlee heeft de neergang een omvang die „zijn weerga niet kent”. Philips moet daarom volgens hem actie ondernemen om de gevolgen voor de winstgevendheid te beperken.Waarschijnlijk komt Philips in het vierde kwartaal zelfs in de rode cijfers terecht door een afschrijving van 1,1 miljard euro op aandelenbelangen, vooral in chipfabrikant NXP en beeldschermenfabrikant LG Display. In het derde kwartaal werd nog een winst van 357 miljoen euro behaald.
Bij de divisie Consumer Lifestyle, waar consumentenelektronica en huishoudelijke apparatuur onder vallen, kan het omzetverlies dit kwartaal op 35 procent uitkomen in vergelijking met een jaar geleden. Philips heeft het bij deze tak vooral moeilijk met de verkoop van platte tv’s. In de zomer verloor het concern zelfs in Nederland het marktleiderschap.
Philips zet door alle tegenvallers een streep door zijn winstdoelstelling voor 2010, een verdubbeling van het bedrijfsresultaat. Voor beleggers en analisten kwam dit niet geheel onverwacht. Concurrenten als Sony, Panasonic en General Electric waarschuwden recentelijk al voor een tegenvallende winstontwikkeling. Op de beurs in Amsterdam daalde het aandeel Philips donderdag bij opening met meer dan 7 procent, maar daarna herstelde de koers naar een verlies van 1 procent.
Philips wil niet zeggen hoe diep het in zijn organisatie gaat snijden. Volgens een woordvoerder worden reorganisatietrajecten die in oktober al zijn ingezet bij zijn drie divisies, versneld uitgevoerd. Daarvoor treft het bedrijf in het huidige kwartaal een extra voorziening van 110 miljoen euro, bovenop de 230 miljoen die al was aangekondigd bij de presentatie van kwartaalcijfers op 13 oktober.
Vorige maand bleek dat Philips in ieder geval 1600 banen gaat schrappen bij zijn divisie medische systemen. In Nederland gaan daardaar 340 arbeidsplaatsen verloren. Voor de twee andere divisies (Consumer Lifestyle en Lighting) zijn er geen concrete plannen voor grote ontslagrondes, aldus de Philips–zegsman. Bij Philips werken wereldwijd ongeveer 125.000 mensen.