„Duidelijkheid voor consument”
De Gezondheidsraad wil één logo. Nu zijn er nog twee.
In september 2005 introduceerde Albert Heijn het Gezonde Keuze Klavertje. Het supermarktconcern wilde het klanten gemakkelijker maken te kiezen voor gezonde voeding.Maar het kan voor hetzelfde geld worden gezien als een marketingtruc.
Uiteraard vindt de grootgrutter dat zelf niet. „Op de verpakking van de eigenmerkproducten van Albert Heijn is met het Gezonde Keuze Klavertje in één oogopslag te zien of een product gezond is”, zegt een woordvoerster van AH. De normen voor het Gezonde Keuze Klavertje zijn in samenspraak met het Voedingscentrum opgesteld.
Daarbij is AH volgens een woordvoerster uitgegaan van de richtlijnen van de Gezondheidsraad. „Producten die het logo dragen, voldoen aan de criteria: weinig verzadigd vet, weinig suiker, weinig zout, veel vezels.”
Bedrijven
Het Ik Kies Bewustlogo kwam in mei 2006 op de markt. Het was een initiatief van drie grote bedrijven in de voedingsmiddelenbranche: Unilever, Friesland Foods en Campina. Inmiddels doen ongeveer honderd bedrijven mee. Op de site komen ze allemaal voorbij. Ook dat kan met gemak doorgaan als een vorm van verkapte reclame.
Het logo wordt beheerd door de stichting Ik Kies Bewust. Deze stelt de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO te hanteren. Dit omdat het logo ook in het buitenland wordt gebruikt.
Albert Heijn overlegt met de stichting Ik Kies Bewust over het op één lijn brengen van de maatstaven achter de gezondheidslogo’s die beide hanteren. Volgens de AH-woordvoerster is het overleg ingegeven door de maatschappelijke vraag naar eenduidigheid. Of Albert Heijn ook zelf achter het idee van één logo staat, wil ze niet zeggen.
Het Centraal Bureau Levensmiddelen staat wel achter het eenduidige logo. „Zo krijgt de consument meer duidelijkheid.”
Energie
Albert Heijn gebruikt voor een aantal van zijn huismerkproducten het Gezonde Keuze Klavertje. Het Ik Kies Bewustlogo staat op merkproducten van bedrijven zoals Unilever, die niet alleen bij AH, maar ook bij andere supermarkten in de schappen liggen. Ook diverse huismerken van de aangesloten supermarkten hebben een dergelijk logo.
Dan is er nog de Dagelijkse Voedingsrichtlijn van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, ook wel bekend als GDA, afkorting van het Engelse Guidelines Daily Amount.
De Dagelijkse Voedingsrichtlijn geeft direct meer informatie over energie. Dat zijn de hoeveelheid kilocalorieën die consumenten op een dag binnenkrijgen. Er zijn ook richtlijnen voor de voedingsstoffen suiker, vet, verzadigd vet en natrium (zout).