„Eén logo voor alle gezonde producten”
Er moet één logo komen voor producten die goed zijn voor de volksgezondheid. Dat vindt de Gezondheidsraad, die daarover dinsdag een advies aanbood aan minister Klink van Volksgezondheid.
De raad constateert dat de twee verschillende logo’s voor gezonde producten die nu in omloop zijn -het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn en het Ik Kies Bewustlogo van Unilever, Campina en Friesland Foods- op grond van verschillende criteria worden toegekend.Het Gezonde Keuze Klavertje en het Ik Kies Bewustlogo staan op producten die zijn gescreend op hun gehalte verzadigd vet, keukenzout, toegevoegde suikers, vezels en de hoeveelheid calorieën. De criteria voor beide logo’s zijn verschillend en daarnaast maar gedeeltelijk in overeenstemming met de landelijke richtlijnen. De Gezondheidsraad pleit daarom voor één logo en uniforme criteria voor toekenning van dat logo.
Behalve logo’s staan op verpakkingen steeds vaker labels die onder meer aangeven hoeveel calorieën, vet, suikers en vezels een product bevat. Probleem is volgens de Gezondheidsraad dat die labels de focus niet leggen bij wat voor de gezondheid het belangrijkst is. Zo is het nu aangegeven totale vetgehalte veel minder belangrijk dan het gehalte aan ongezonde vetten. Er moet daarom, vindt de raad, ook één vast label komen met daarin de elementen die het meest relevant zijn: calorieën, ongezonde vetten, vrije suikers, natrium en voedingsvezel. Aan zo’n label zou een kleurcode gekoppeld moeten worden, om het voor de consument begrijpelijk te maken.
De raad is daarnaast van mening dat er nog te weinig bekend is over de uitwerking van gezondheidsmarkeringen. „Het is aannemelijk dat logo’s en labels een gunstig effect kunnen hebben op het voedingsgedrag, maar zeker weten we dat nog niet. Zullen mensen niet opeens meer gaan eten omdat ze denken dat dat met logoproducten geen kwaad kan? Dat zal nader onderzocht moeten worden.”
Vorige week werd al bekend dat Albert Heijn in overleg is met de Stichting Ik Kies Bewust over eenduidige maatstaven achter de gezondheidslogo’s. Afhankelijk van de uitkomst wordt mogelijk gekeken naar een gezamenlijk beeldmerk. Voor de consument verandert er voorlopig niets, aldus een woordvoerder van Albert Heijn.