Politiek

„Revolutie op het spoor”

De Tweede Kamer debatteert dinsdag en woensdag over de begroting van Verkeer en Waterstaat. Drie vragen en antwoorden over die begroting.

Kees de Groot
2 December 2008 10:03Gewijzigd op 14 November 2020 06:50
Eurlings: ”Trendbreuk" Foto ANP
Eurlings: ”Trendbreuk" Foto ANP
  1. Hoeveel geld gaat er om in deze begroting?Minister Eurlings en staatssecretaris Huizinga van Verkeer mogen samen 10,3 miljard euro uitgeven. Ongeveer de helft van dat geld gaat naar openbaar vervoer en regionale infrastructuur. Voor onderhoud van het spoorwegnet is bijvoorbeeld 1,5 miljard euro uitgetrokken. Naar wegen gaat bijna 3 miljard euro. Van die 3 miljard is 806 miljoen euro bestemd voor onderhoud van 7131 kilometer snelweg en 198 vierkante kilometer groenvoorziening rondom de hoofdwegen. Voor waterbeleid is ruim 1 miljard euro beschikbaar, voor vaarwegen 781 miljoen euro.

  1. Wat wil de coalitie?

Regeringspartij PvdA dringt vanavond bij minister Eurlings aan op een „revolutie op het spoor.” Het verkeersbeleid van het huidige kabinet is een „trendbreuk” ten opzichte van dat van het vorige kabinet, stelt PvdA-Kamerlid Samsom. „Dat was te veel gericht op wegen.” De coalitie van CDA, PvdA en CU mikt op 5 procent meer treinreizigers. „De plannen om dat te verwezenlijken, zijn er. Het meeste geld, 4,5 miljard euro, ook.” Om alle plannen uit te voeren, is nog 1 miljard euro extra nodig. „Dat bedrag moeten we in 2010 reserveren, als we de hele investeringsagenda voor de infrastructuur verlengen. Daarvoor wil ik een toezegging krijgen van de minister.”

Om de trein nog beter te laten concurreren met de auto, streeft het kabinet naar spoorboekloos reizen in de brede Randstad, tot Alkmaar, Amersfoort en Eindhoven toe. Dat vergt grote investeringen. Nu wil het kabinet investeringen plegen die een mogelijke recessie als gevolg van de kredietcrisis dempen, weet Samsom. Wat de PvdA’er betreft, geeft het kabinet alvast geld uit ter voorbereiding op het spoorboekloos reizen. „Daarvoor moet onder meer station Utrecht worden verbouwd, zodat daarvandaan meer treinen per uur kunnen vertrekken.”


  1. Wat wil de oppositie?

SP-Kamerlid Roemer zet ook vooral in op de trein. „De trein is van groot belang om Nederland in beweging te krijgen, de files te bestrijden en het milieu te verbeteren.” Met de kilometerheffing jaagt de overheid slechts mensen de auto uit, meent hij. „Je moet juist goede alternatieven bieden. Daarom moet de trein betrouwbaarder, goedkoper en comfortabeler worden.”

Met lagere prijzen wil Roemer reizigers de trein inlokken. Mensen die buiten de spits met de trein reizen, moeten 50 procent korting krijgen, stelt hij voor. „Als gezin met twee kinderen ben je nu bijna gek als je niet met de auto gaat, omdat je met de trein veel duurder uit bent”, licht de socialist toe.

De SP’er pleit er verder voor om meer treinen in te zetten. Ook moeten er achttien nieuwe stations langs bestaande lijnen worden aangelegd, waaronder een station Zwolle-Zuid.

De plannen kosten veel geld, erkent Roemer. „Maar dat verdient zich grotendeels terug door de toename van het aantal reizigers. Daarnaast scheelt dit ook enkele forse investeringen in het snelwegennet. Met deze plannen geven we het geld voor mobiliteit op een betere manier uit.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer