Crisis beïnvloedt inkopen sint niet
De financiële crisis lijkt Nederlanders niet te beïnvloeden bij het doen van de sinterklaasinkopen. Nederlanders geven naar verwachting 831 miljoen euro uit aan het feest en dat is meer dan vorig jaar. Wel is de consument doelgerichter, beter geïnformeerd en bedachtzamer op zoek naar geschikte cadeaus, zo blijkt vrijdag uit onderzoek van de Nationale Winkelraad van MKB–Nederland.
Vorig jaar gaven Nederlanders 820 miljoen euro uit aan sinterklaas. De stijging dit jaar is deels aan hogere prijzen te danken, maar ook aan hogere verkopen.„In de bestedingen merken we niet dat de kredietcrisis Nederlanders voorzichtiger maakt", aldus een woordvoerder van MKB–Nederland. „Aan het einde van de maand heeft de Nederlander nog hetzelfde in zijn portemonnee. Wel is hij veel onzekerder over de midden– en langere termijn".
Eerder liet de Raad Nederlandse Detailhandel weten een totale extra omzet van 490 miljoen euro te verwachten in aanloop van sinterklaas. Wat de kerstdagen gaan brengen, dat voorspelt het MKB niet. „Het is niet altijd te meten of de gekochte cadeaus voor de kerst zijn of dankzij de dertiende maand zijn gekocht".