Binnenland

Loesje heeft bewust schimmig imago

„Wees jezelf en geef de wereld een slinger.” Met die slogan viert actieclub Loesje zaterdag zijn 25-jarig bestaan. Kernactiviteit blijft het bedenken en plakken van posters. Workshops bij instellingen en bedrijven houden de inkomstenstroom op peil.

Binnenlandredactie
28 November 2008 10:41Gewijzigd op 14 November 2020 06:48
Loesjeposters in Amsterdam. Loesje viert haar 25-jarig bestaan. Foto ANP
Loesjeposters in Amsterdam. Loesje viert haar 25-jarig bestaan. Foto ANP

De wortels van actieclub Loesje liggen in de linkse milieu- en kraakbeweging. Onder anderen de actievoerders Jan Verschure en Yoeke Nagel behoren in 1983 tot de oprichters van de partij. Nagel wordt later bekend als hoofdredacteur van Onkruid, een blad „op het gebied van spiritualiteit, persoonlijke ontwikkeling en gezondheid.” Verschure doet als lijsttrekker van Jij & Idealisten in 1998 een tevergeefse gooi naar een zetel in het parlement.De groep, ooit omschreven als een straatfilosofische posterclub, begint al snel met het verspreiden van affiches met korte, originele teksten. Daarmee distantiëren ze zich van veel protestbewegingen die op het voeren van harde acties zijn gericht. De voor deze bewegingen kenmerkende waarden (pro milieu, anti apartheid) klinken duidelijk door op veel posters. In die zin verloochent Loesje haar afkomst niet.

Loesje, al 25 jaar de meisjesnaam onder de posters, bestaat echt. Als studente aan de kunstacademie is ze in 1983 betrokken bij de oprichting. Van het mysterieuze effect dat van de onschuldige meisjesnaam uitgaat, maken de medewerkers tot op heden dankbaar gebruik. Anno 2008 omschrijft de actieclub zichzelf onveranderd als „onafhankelijk, areligieus, seksueel vrij, solidair en antiautoritair.”

Menigeen is het een raadsel hoe de groep al 25 jaar kans ziet maandelijks een nieuwe lading slogans te verzinnen en door het land te verspreiden. Allereerst hangt dat samen met de zakelijke activiteiten die Loesje ontplooit. Behalve een actieclub is de vereniging inmiddels ook een bedrijf dat workshops verzorgt, voor buurthuizen en scholen maar evengoed voor de Immigratie- en Naturalisatie Dienst (IND) en voor bierbrouwer Heineken. Een andere bron van inkomsten vormt de verkoop van Loesjeproducten: T-shirts, rompertjes en scheurkalenders.

Dankzij deze nevenactiviteiten kan Loesje tegenwoordig een beroep doen op vijf parttime beroepskrachten, tegen betaling van het minimumloon. Daarnaast heeft de vereniging ongeveer 700 leden. Zo’n 100 tot 200 van hen vormen de harde kern.

Leden en beroepskrachten verzinnen de slogans. De beroepskrachten maken uit alle inzendingen eens per maand een selectie van de beste acht. Deze gaan per post naar alle leden. De harde kern -vaak studenten- trekt er vervolgens opuit om de posters een plek te geven in de openbare ruimte. Bij de slapende leden belandt de poster vaak achter het raam.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer