Politiek

Eurlings accepteert ’tussenvariant’ IJzeren Rijn

DEN HAAG (ANP) – De IJzeren Rijn, de omstreden goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en Duitsland langs Roermond, zal worden heropend via een gemoderniseerd tracé, de zogenoemde tussenvariant. Minister Eurlings van Verkeer kondigt dat dinsdag aan in een brief aan de Tweede Kamer.

25 November 2008 18:27Gewijzigd op 14 November 2020 06:47
De IJzeren Rijn, de omstreden goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en Duitsland langs Roermond, zal worden heropend via een gemoderniseerd tracé, de zogenoemde tussenvariant. Minister Eurlings van Verkeer kondigt dat dinsdag aan in een brief aa
De IJzeren Rijn, de omstreden goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en Duitsland langs Roermond, zal worden heropend via een gemoderniseerd tracé, de zogenoemde tussenvariant. Minister Eurlings van Verkeer kondigt dat dinsdag aan in een brief aa

Hij overlegde vorige week met Duitse en Belgische bewindslieden over een alternatief, het zogenoemde A52-tracé. Dat tracé strandde omdat het financieel onhaalbaar is, concludeerde de Belgische minister Inge Vervotte. Omdat België de IJzeren Rijn wil heropenen en recht van doortocht heeft „heb ik geen andere keuze dan om mij bij de conclusie van België neer te leggen", aldus Eurlings.Hij hield vorige week nog een slag om de arm, voor het geval Duitsland en België dit jaar alsnog geld zouden bijpassen voor het A52–alternatief. Eurlings bood zelf 100 miljoen euro extra. Maar de buurlanden wilden meer en dat weigerde Eurlings, „vanwege de Nederlandse belastingbetaler".

Nu accepteert hij dat de IJzeren Rijn wordt ’gereactiveerd’. Zij het niet dan na modernisering en aanpassingen aan de lijn, door geluidswerende maatregelen, een omleiding om Roermond en een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.

De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik en is een voortdurende twistappel tussen Nederland en België. De Belgen beschuldigden Nederland van vertragingstactieken om de Rotterdamse haven te beschermen.

Beide landen stapten naar het Permanente Hof van Arbitrage. Dat hof in Den Haag stelde België in 2005 in het gelijk, namelijk dat het recht van vrije doortocht heeft via Nederland op grond van het Scheidingsverdrag uit 1839.

Nu wordt verwacht dat de gemoderniseerde lijn in 2018 weer in gebruik wordt genomen. De kosten daarvoor raamt Verkeer en Waterstaat op ruim een half miljard euro. Over de verdeling tussen Nederland en België komt begin december een advies uit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer