Airmiles verdienen met het eten van hamburgers
Als alles volgens plan verloopt kunnen de Amerikanen hun hamburgers bij McDonald’s vanaf midden volgend jaar betalen met creditcards. Andere ketens zullen na McDonald’s zeker volgen.
Daarmee is de fastfoodsector een laatste cashbastion dat sneuvelt voor de wens van de consument om met creditcards te kunnen betalen, nadat kruideniers en benzinestations hieraan voorafgingen. Veel Amerikanen willen -soms vanwege het risico van overvallen en ook om bijvoorbeeld zo veel mogelijk airmiles te verdienen- zo weinig mogelijk cash betalen.
Volgens Irwin Kruger, manager van een van New Yorks McDonald’s-vestigingen, maken creditcardbetalingen een snellere service mogelijk, waardoor er in dezelfde tijd meer klanten bediend kunnen worden. „Bovendien blijkt dat mensen 20 tot 30 procent meer uitgeven als zij met ’plastic’ betalen”, aldus Kruger. De operatie om het kassysteem van McDonald’s aan te sluiten op creditcardsystemen kost de keten overigens minstens 180 miljoen dollar. Wordt het systeem in de VS een succes, dan volgt waarschijnlijk later het buitenland.