Lange rit geen straf in Laguna Coupé

Een derde carrosserievariant is een noviteit voor de Renault Laguna. De bekende vijfdeurs en de Estate waren er al. Een coupé komt de gelederen versterken.

Tony Vos
21 November 2008 13:44Gewijzigd op 14 November 2020 06:46
Renault Laguna. Foto Tony Vos
Renault Laguna. Foto Tony Vos

Alhoewel de coupé duidelijk familie van de twee reeds bestaande carrosserievarianten is, blijkt het model uiterlijk helemaal nieuw. Sterker nog, Renault gebruikt voor deze auto een bodemgroep waarvan het de wielbasis met 7 centimeter inkortte.De lagere daklijn maskeert de afgenomen lengte. Van alle Lagunavarianten is de coupé het meest in balans. Profiel en achterkant zijn uiterst geslaagd. Het kofferdeksel bezit een kenmerkende verhoging die rechtstreeks van de Fluence Concept uit 2004 is overgenomen. De klep gaat via een speciale scharnierconstructie opmerkelijk ver open. Erachter gaat een bagagevolume van 423 liter schuil. De achterbank kan heel handig vanuit de bagageruimte ontgrendeld en neergeklapt worden. Ook bij deze coupé is de neus wat aan de smalle kant.

Goede combinatie
Aan uitrusting mist de Laguna Coupé weinig. Zo staan 17 inch lichtmetalen wielen standaard op de lijst.

In het interieur gaat de fabrikant nog een stapje verder. Het bekende dashboard wordt uit een zachte kunststof gemaakt. De volledig elektronisch geregelde klimaatbeheersing met gescheiden temperatuurinstelling alsmede volledig lederen bekleding en een cd-navigatiesysteem met kleurenscherm centraal op het dashboard prikkelen verder de zinnen. De hoofdkleur zwart vormt een goede combinatie met de leerkleuren grijs, antraciet, beige, cognac en een mix van zwart met rood. Het dashboard heeft aluminium accenten die eigen zijn aan de coupé; het is jammer dat de glanzende, kunststof middenconsole hier niet op aansluit. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden wel een goede zijdelingse ondersteuning en zijn in royale mate verstelbaar, zodat een lange rit geen straf betekent. De voorstoelen gaan ver naar voren als achterpassagiers moeten instappen. Voor hen is er genoeg beenruimte, maar langere personen zitten snel met hun kruin tegen de achterruit, die relatief ver in de aflopende daklijn is doorgetrokken.

Nieuwe diesel
In totaal omvat het programma van de Renault Laguna Coupé een veelheid aan motoren en drie uitrustingsvarianten. Zo kan de Dynamique worden geleverd met de 2 liter turbomotor van 170 pk, met standaard een automaat en zowel de 150 als de 175 pk 2 liter diesel. Deze versies hebben allemaal de normale achteras.

Daarboven volgt de GT-versie, die geheel synchroon aan de Laguna GT voorzien is van 4Control vierwielbesturing. Het model kan worden gekozen met de 180 pk 2.0 dCi of de 2.0 turbo, die 205 pk levert.

Naast dit rijtje zijn nog twee V6-motoren beschikbaar, waarvan er een in deze Laguna debuteert. Het is de 3 liter V6 dCi, een compleet nieuw ontwikkelde diesel. Deze krachtbron levert niet alleen een fors vermogen van 235 pk, maar komt vooral aan een heerlijk koppel van 450 Nm bij slechts 1500 tpm. Een zestraps automaat gaat hand in hand met deze motor. Het is opmerkelijk dat de CO2-uitstoot van 192 g/km slechts fractioneel hoger ligt dan bij de viercilinder 2.0 dCi 150 met automaat. De motor laat zich nauwelijks horen, pakt vanuit een breed toerenbereik soepel op en presteert uitermate vlot: een top van 242 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 7,3 seconden.

Sturende achterwielen
De tweede V6 in het programma, de reeds bekende 3,5 liter benzine, brengt 240 pk voort. Een heerlijk zoevende machine die nog een tikkeltje fijner overkomt dan de diesel. Hij levert dezelfde prestaties als de diesel en bezit eveneens standaard een automaat.

Bij deze zware motoren, die maar in bescheiden mate zullen worden verkocht, past het 4Controlonderstel uitstekend. De afhankelijk van de snelheid mee- of tegensturende achterwielen zorgen voor een toegenomen wendbaarheid en stabiliteit. Een geweldige voorziening die autorijden beslist naar een hoger plan tilt.

De prijslijst van de Laguna Coupé start bij de 2.0 16V T 170 automaat voor 37.800 euro. Dieselen kan met de 150 pk 2.0 dCi voor minimaal 39.500 euro, een uitvoering die er ook is met automaat. De GT-versie met benzinemotor kost 42.500 euro en de diesel staat in de lijst voor 44.200 euro. Tot slot de niet te versmaden V6’en: 46.500 euro voor de benzinemotor en 52.000 euro voor de diesel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer