Economie

Data

De sterk dalende autoverkopen in Europa en in de VS nopen autofabrikanten tot maatregelen. Ze schrappen banen, sluiten fabrieken en vragen steun van overheden. Enkele data.

Redactie economie
21 November 2008 10:55Gewijzigd op 14 November 2020 06:46

24 september: Amerikaanse autofabrikanten krijgen van de Amerikaanse overheid een krediet van in totaal 25 miljard dollar, bijna 17 miljard euro.23 oktober: De Amerikaanse autofabrikant Chrysler sluit een fabriek in Newark waar terreinwagens worden gemaakt. Bij een andere fabriek in Toledo, in de staat Ohio, gaat de productie omlaag. De maatregelen kosten naar schatting ruim 1800 banen.

26 oktober: De Duitse autofabrikanten Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, en Opel kondigen aan de traditionele kerstsluiting enkele weken te vervroegen. De dalende vraag naar vrachtwagens is voor truckfabrikant DAF reden om banen te schrappen in zijn fabrieken in Eindhoven en België.

4 november: BMW meldt niet aan zijn winstverwachting voor dit jaar te kunnen voldoen en zal dieper snijden in de productiekosten.

5 november: Toyota kondigt kostenbesparingen aan.

7 november: Ford zegt 10 procent extra te willen bezuinigen op salarissen.

11 november: Volvo meldt een nieuwe ontslagronde; 900 mensen verliezen hun baan. Begin oktober schrapte de Zweedse autofabrikant 3300 banen, boven op de meer dan 2000 ontslagen die eerder dit jaar werden aangekondigd.

17 november: De Duitse overheid belooft Opel, een dochteronderneming van General Motors, te steunen met een noodkrediet. Het bedrijf telt ruim 25.000 werknemers in Duitsland en zorgt verder voor tienduizenden arbeidsplaatsen bij toeleveranciers.

17 november: General Motors (GM) doet een belang van 3 procent in het Japanse Suzuki Motor van de hand.

18 november: General Motors, Chrysler en Ford dringen aan op financiële steun van de Amerikaanse overheid voor de noodlijdende sector. Ze vragen samen 25 miljard dollar.

Ford brengt zijn aandeel in Mazda terug van ongeveer 33,4 procent naar ruim 13 procent.

19 november: Behalve Franse, Duitse en Amerikaanse autofabrikanten blijkt dat ook de Britten bij hun regering aankloppen om steun. Europese fabrikanten hebben tot nu toe zo’n 40 miljard aan leningen gevraagd.

Toyota gaat de productie in al zijn fabrieken in de VS en Canada in december twee dagen stopzetten. Het Franse PSA, dat de merken Peugeot en Citroën produceert, sluit de fabriek in het Oost-Franse Sochaux deze winter een hele maand. Renault sluit dit kwartaal vijf fabrieken gedurende enkele weken.

20 november: PSA/Peugeot Citroën is van plan 2700 banen te schrappen in Frankrijk. Bij Renault verdwijnen 6000 arbeidsplaatsen in Europa. Mazda meldt 1300 mensen met tijdelijke contracten en uitzendkrachten te zullen ontslaan; het Japanse Isuzu doet hetzelfde met 1400 tijdelijke arbeidskrachten.

Werknemers van bedrijven als Nedcar en DAF voeren vandaag actie op het Plein in Den Haag. Ze willen het kabinet duidelijk maken dat het haast moet maken met maatregelen tegen de gevolgen van de kredietcrisis. NedCar en DAF behoren tot de 35 bedrijven in Nederland die een beroep doen op de regeling voor werktijdverkorting van minister Donner. Ze zouden vaste werknemers daarmee kunnen verplichten vrije dagen op te nemen. NedCar kondigde vorige maand aan fors minder Mitsubishi Colts en Outlanders te gaan maken dan gepland.

Bij vrachtwagenbouwer Scania in Zwolle verlaat de laatste van de 350 uitzendkrachten op 19 december de fabriek; er werken dan alleen nog mensen met een vast arbeidscontract.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer