Economie

„Fabrikanten stemmen prijs speelgoed af”

De Consumentenbond voert een onderzoek uit naar de winkelprijzen van speelgoed. De consumentenorganisatie zegt genoeg signalen te hebben ontvangen dat winkeliers onderling gelijke prijzen afspreken en dat fabrikanten de prijzen kunstmatig hoog houden.

Redactie economie
25 November 2002 10:05Gewijzigd op 13 November 2020 23:58

De speelgoedverkoop bereikt altijd een piek in de weken voor sinterklaas en Kerst. „Het is raar dat de prijzen van speelgoed in de verschillende folders tot op de cent nauwkeurig gelijk zijn”, zei een woordvoerder zaterdag. Onderlinge prijsafspraken zijn verboden.

De bond wil daarom dat ook de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een onderzoek begint. Ook ziet de consumentenorganisatie een verlaat euro-effect. „Veel speelgoed is met de komst van de euro naar boven afgerond. Soms betekent dat een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar”, aldus de woordvoerder.

Hij wijst erop dat maar een zeer beperkt aantal spelers op de speelgoedmarkt actief is. Zo is het detailhandelsconcern Blokker eigenaar van de speelgoedketens Intertoys en Bart Smit en bezit het een belang in Toys ”R” Us.

De NMa heeft nog geen signalen ontvangen van consumenten of van winkeliers die een bepaalde verkoopprijs krijgen opgelegd door fabrikanten, zegt een woordvoerster. „Wij zullen de aanvraag van de Consumentenbond bestuderen.” Op dit moment loopt er geen NMa-onderzoek naar de speelgoedbranche.

Intertoys en Bart Smit wilden maandagmorgen geen reactie geven. „Wij geven geen commentaar”, aldus directeur Cornelisse van Intertoys beslist. Ook moederbedrijf Blokker weigerde te reageren.

Het einde van het jaar is traditioneel de topperiode voor speelgoedwinkels. Sinterklaas en Kerstdagen maken december tot cadeaumaand bij uitstek. De ongeveer duizend speelgoedzaken boeken dan ook volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in november de hoogste omzet. In 2001 bedroeg hun omzet 740 miljoen euro. Per huishouden is dat een besteding van gemiddeld ruim 100 euro.

Een groot deel van deze omzet wordt in de laatste maanden van het jaar gerealiseerd. De verkopen van november is gemiddeld genomen vergelijkbaar met de totale omzet van de maanden januari tot en met maart.

Ook december is een zeer goede maand. Doorgaans verkopen de speelgoedwinkels dan twee keer zoveel als gemiddeld, zo blijkt uit CBS-gegevens.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer