Boekje met tips herkennen eergerelateerd geweld
Een boekje met verhalen van leerlingen die te maken hebben gehad met eergerelateerd geweld moet samen met een handleiding voor begeleiding van deze groep misstanden eerder aan het licht brengen.
Deze plannen en het boekje worden donderdag gepresenteerd tijdens een symposium over eergerelateerd geweld op scholen op het ROC Almelo. Het is onderdeel van het project ’Eergerelateerd geweld in en om de school’, dat zich richt op het MBO–onderwijs. Dat project is een initiatief van de ROC Twente in Almelo, het Albeda College in Rotterdam en onderzoeksgroep BEKE in Arnhem.In een rapport is beschreven welke signalen 38 slachtoffers van eergerelateerd op hun school hebben afgegeven. „Concentratieverlies en schoolverzuim zijn de belangrijkste signalen", aldus Agnes Cornelissens van de onderzoeksgroep BEKE.
Niet alleen docenten vervullen een belangrijke rol bij het herkennen van eergerelateerd geweld. Ook conciërges en medeleerlingen kunnen signalen oppikken. Het volgen van een weerbaarheidstraining kan de problemen van leerlingen met eergerelateerd geweld verlichten.
„Allochtone jongeren hebben, net als hun vrienden met een westerse achtergrond, de behoefte te experimenteren en zich te profileren. Aan de andere kant willen ze hun ouders en cultuur niet verloochenen. Bij eerkwesties kunnen deze jongeren in een spagaat terechtkomen. Een weerbaarheidstraining kan helpen problemen te voorkomen of op te lossen", zo stellen de onderzoekers.