Zware tijden voor producent mobiele telefoon
Producenten van mobiele telefoons gaan een moeilijke tijd tegemoet. Consumenten beginnen vanwege de economische teruggang te besparen op het vervangen van hun mobieltje.
Diverse bedrijven in de sector waarschuwden de afgelopen weken voor een teruglopende vraag.Niet alle bedrijven worden echter even hard geraakt door de problemen. Fabrikanten die het de komende tijd moeilijk zullen krijgen, zijn het Amerikaanse Motorola en het Japans-Zweedse Sony Ericsson. Dat stelde de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal maandag.
Fabrikanten die het best bestand zijn tegen de economische crisis hebben een sterk aanbod van goedkope telefoons voor opkomende markten of onderscheiden zich juist in het duurdere segment, met de nieuwste snufjes zoals een aanraakscherm en aantrekkelijke internetmogelijkheden. De iPhone van Apple doet het onverminderd goed en ook de Blackberry van Research in Motion blijft populair.
Sony Ericsson en Motorola begeven zich juist in het kwetsbare middensegment. „Om de consument te trekken, moeten fabrikanten regelmatig met nieuwe toestellen komen, die consumenten aanspreken. Vooral Motorola komt met de verkeerde toestellen”, aldus analist Ed Achterberg van onderzoeksbureau Telecompaper.
In West-Europa daalde het aantal verscheepte toestellen in het derde kwartaal met 8 procent ten opzichte van een jaar geleden, zo bleek onlangs uit onderzoek van IDC. Achterberg heeft ook in Nederland gehoord van een teruglopende vraag naar mobieltjes, hoewel er nog geen officiële cijfers zijn die dit bevestigen.
„In Nederland is de daling in ieder geval kleiner dan in een land als België, omdat bij ons de toestellen worden gesubsidieerd door operators. Hoewel je in Nederland nu ook steeds vaker moet bijbetalen bij een toestel”, zegt Achterberg.