Economie

Duitse regering wil Opel steunen

De Duitse overheid is bereid autofabrikant Opel financieel te steunen, maar stelt daarbij wel de voorwaarde dat het geld niet in de zakken belandt van het Amerikaanse moederbedrijf General Motors. Dat zei een woordvoerder van de Duitse regering maandag.

ANP/DPA
18 November 2008 09:36Gewijzigd op 14 November 2020 06:44

„Ik denk dat de overheid alles zal doen wat mogelijk is om het bedrijf te helpen”, aldus de zegsman. Berlijn wil echter zeker zijn dat de financiële steun niet door GM wordt gebruikt voor doeleinden buiten Duitsland. De eventuele hulp aan Opel moet verder aan alle Europese regels voldoen en mag niet leiden tot een stortvloed aan aanvragen voor overheidshulp van andere bedrijven, aldus de woordvoerder.De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft maandagmiddag een ontmoeting met bestuurders van Opel. Het bedrijf zou een noodkrediet van minstens 1 miljard euro willen van de federale overheid en de deelstaten om zijn activiteiten te kunnen doorzetten. Opel telt ruim 25.000 werknemers in Duitsland en zorgt verder voor tienduizenden arbeidsplaatsen bij Duitse toeleveranciers.

Opel wordt vooral geraakt door de financiële problemen van moederconcern GM. GM kampt met miljardenverliezen en dreigt failliet te gaan. Het autoconcern heeft bij de Amerikaanse overheid aangeklopt voor miljardensteun om de financiële crisis en de afzwakkende economie te kunnen overleven.

Toch is niet iedereen binnen de Duitse overheid even bereid Opel uit de brand te helpen. De Duitse minister van Financiën, Peer Steinbrück, liet maandag aan de krant Bild weten dat het niet de verantwoordelijkheid is van de overheid om bedrijven te redden die over de kop dreigen te gaan. Volgens hem kan de staat geen compensatie bieden voor afzwakkende consumentenbestedingen.

Opel wil naast de federale overheid ook bij de Duitse deelstaten aankloppen voor hulp. De minister-president van de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen, Jürgen Rüttgers, zei bereid te zijn Opel te helpen. Opel heeft ook fabrieken in de deelstaten Hessen, Thüringen en Rijnland-Pfalz.

Volgens experts kan een faillissement van Opel meer dan 100.000 banen kosten in Duitsland. Ongeveer een op de vijf Duitse werknemers is direct of indirect in de auto-industrie werkzaam.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer