Stoere SUV bomvol comfort

Overleven op de Europese markt betekent ook voor Koreaanse en Japanse merken fiks investeren in moderne dieseltechnieken. Subaru behoort hierin tot de laatbloeiers. Door technische perfectie en bewezen betrouwbaarheid hand in hand te laten gaan met een zeer geavanceerde boxer dieselmotor, staat het merk in één klap in de voorste gelederen.

Tony Vos
14 November 2008 14:45Gewijzigd op 14 November 2020 06:43
De nieuwe Subaru Forester is onmiskenbaar een echte SUV met stoere vormen. De nieuwe diesel blijkt een juweel. Foto’s Tony Vos
De nieuwe Subaru Forester is onmiskenbaar een echte SUV met stoere vormen. De nieuwe diesel blijkt een juweel. Foto’s Tony Vos

De eerder dit jaar gelanceerde Subaru Forester is al weer de derde verschijningsvorm van dit model. Waar de eerste twee varianten een soort van hoog op de poten geplaatste stationwagon waren, oogt de nieuweling als een heuse SUV met stoere, hoekige vormen en een bescheiden lengte van 4,56 meter.De midi-SUV is op dit moment zo populair dat Subaru er goed aan heeft gedaan om de unieke positie die de Forester innam in te ruilen voor een ander concept om daarmee het succes verder uit te bouwen. De auto bezit stoere vormen met brede randen langs de spatborden, een relatief hoge neus met specifiek voor de diesel een luchthapper, een grille met chroom en vanaf het tweede uitrustingsniveau dakrails, meegespoten buitenspiegels en een dito dakspoiler. Lichtmetalen wielen (17 inch) en xenon koplampen zijn ook van de partij. Overigens rolt de basisversie (Comfort) ook al op lichtmetaal, maar dan een maatje kleiner.

De buitenspiegels kunnen worden verwarmd, de portieren openen zich met behulp van een afstandsbediening en mistlampen en vier elektrisch bediende portierruiten zijn standaard. Het elektrisch bediende panoramische schuifdak is aanwezig vanaf de Premiumuitvoering, terwijl de meest complete Executive zonder de sleutel in de hand te houden kan worden geopend, gesloten en gestart.

Royale zitruimte
De nieuwe Forester beschikt over een diep uitgesneden achterklep, die keurig opent tot op het niveau van de bagagevloer. De vorm van de bagageruimte wordt optimaal benut. Er is gezorgd voor bevestigingsogen en een 12 voltaansluiting. De achterbank kan in een verhouding 40/60 worden neergeklapt, waardoor het bagagevolume groeit van 450 naar 1660 liter. De varianten met schuifdak komen in verband met het iets lagere dak tot 1610 liter.

De ruimte voor de passagiers is royaal. Dit komt onder meer door de toegenomen hoogte in het interieur. Zowel voor- als achterpassagiers zitten lekker rechtop, waardoor de lengte van de auto optimaal wordt benut. Hoofd- en beenruimte zijn voor iedereen dik in orde.

Grappig is dat op de achterbank niet alleen een middenarmleuning kan worden uitgeklapt, maar dat ook een kleine console met bekerhouders uit het midden van de zitting tevoorschijn komt. Drie passagiers én een bekerhouder gaan echter niet samen. Er zijn voldoende vakken en bakken beschikbaar voor het opbergen van allerhande zaken. Tussen de voorstoelen zit niet alleen een verschuifbare middenarmsteun, maar tevens een groot vak met vlakverdeling.

De kleurstelling in het interieur is vooral zwart met aluminium. Een rood stiksel in het midden van de zitting en de rugleuning vormt een bescheiden kleuraccent.

Stoelverwarming
De vormgeving van het dashboard is beschaafd, zonder al te veel poespas en daardoor juist bijzonder overzichtelijk. De drie instrumenten beschikken over een blauwe rand. De klok en de boordcomputer zijn boven de middenconsole te vinden en de bedieningsknoppen voor verlichting, spiegels en klimaatbeheersing zitten op de bekende plaatsen.

De Forester bezit onder meer automatische klimaatbeheersing, zes airbags, een met leer bekleed stuur, een radio met cd-speler en stoelverwarming. Vrijwel niemand komt iets tekort.

Het optionele Pioneernavigatiesysteem (standaard op Executive) heeft een groot scherm en een ogenschijnlijk eenvoudige bediening vanwege een bescheiden aantal knoppen en diverse functies op het stuur. Maar schijn bedriegt. Het blijkt een draak van een systeem waarop zonder instructieboekje nog net een bestemming kan worden ingevoerd. Vervolgens doet het apparaat niets. Bij iedere toets die wordt aangeraakt, klinkt een uitermate irritant geluidssignaal. Uitkijken dus naar een ander systeem, luidt het devies.

Niveauregeling
De Subaru wordt aangedreven door de eerste boxer dieselmotor ter wereld. Een 2 liter die in de Forester uitstekend tot zijn recht komt. Een bestaande dieselmotor paste niet in de rond een boxermotor geschapen motorruimte. Daarom móést Subaru zelf een alternatief ontwikkelen. In één klap heeft het merk daarmee een van de meest moderne diesels in zijn programma. Deze levert een vermogen van 147 pk en een koppel van 350 Nm tussen de 1800 en de 2400 tpm. Bij een relatief bescheiden totaalgewicht van 1525 kg betekent dit automatisch een uitstekend prestatieniveau.

De auto haalt een top van 186 km/u en sprint in 10,4 seconden naar de 100 km/u. De motor is voorbeeldig stil. Dit heeft als nadeel dat met grote regelmaat de zesde versnelling wordt vergeten, wat het gemiddelde brandstofverbruik negatief beïnvloedt. In de praktijk blijkt het verbruik 1 op 12. Wellicht had dit wat gunstiger kunnen zijn als over een grotere afstand de hoogste versnelling was gebruikt.

Subaru koos de vertrouwde McPhersonvoorwielophanging, terwijl achter dubbele wishbones zijn gemonteerd. Die zorgen voor een hoogstaand comfort, zeker samen met de standaardniveauregeling achter.

Toch lijkt het alsof Subaru in zijn comfort een beetje doorschiet. Zeker in een bocht, rijdend over een oneffenheid, gedraagt de achterkant zich onstabiel, waarbij associaties met vroegere Amerikaanse auto’s worden opgewekt. Dit doet zo’n afbreuk aan het verder zo prettige rijgedrag, dat Subaru er beslist verstandig aandoet hier nog eens goed naar te kijken.

Vanaf 35.995 euro levert de dealer een Forester D Comfort. De Luxury biedt voor 38.495 euro een aantal aantrekkelijke extra’s. Inclusief schuifdak kost de Premium 39.695 euro. Met 2 liter benzinemotor start de Subaru Forester bij 32.495 euro.

Subaru Forester 2.0 Diesel Luxury

Waardering

  • krachtige en stille dieselmotor, comfortabel, degelijk ingericht interieur
  • achteras is te deinerig, bekerhouder achterin, saaie kleurstelling interieur

Techniek

Cilinderinhoud: 1998 cc; maximumvermogen: 108 kW/147 pk bij 4200 tpm; maximumkoppel: 350 Nm bij 1800-2400 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,4 seconden; topsnelheid: 186 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4560 mm; breedte: 1780 mm; hoogte: 1700 mm; wielbasis: 2615 mm; gewicht: 1525 kilogram; inhoud bagageruimte: 450-1660 liter; brandstoftank: 64 liter; Subaru Forester 2.0 Diesel Luxury: 38.495 euro

Alternatieven

Dodge Nitro 2.8 CRD SE: 38.200 euro

Een typisch Amerikaanse auto in een segment dat vooral door Japanse en Koreaanse merken wordt gedomineerd. Een auto die prima presteert, goed voor de dag komt in het terrein, maar duidelijk minder verfijnd is qua afwerking, geluidsniveau en materiaalgebruik. De Nitro is ook enorm aanwezig in het verkeer.

Ford Kuga 2.0 TDCi AWD: 39.300 euro

Een van de beste Europese spelers in dit segment, die slechts in één zeer complete uitrusting wordt aangeboden, onder meer standaard met lederen bekleding. De auto beschikt over een uitstekend onderstel met prima rijeigenschappen en heeft een herkenbare vormgeving.

Mitsubishi Outlander 2.0 Di-D Invite: 37.599 euro

Net een tikkeltje groter dan de Forester, met een 2 liter diesel die behoorlijk te werken heeft. De uitstraling is goed en de Outlander heeft bovendien de bonus van een wegklapbare derde zitrij, die alleen voor kinderen geschikt is. De dieselmotor en de vierwielaandrijving vormen een koppel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer