Nederlander tuk op merken uit eigen land
Nederlanders zijn gek op typisch Nederlandse merken. HEMA is volkslieveling nummer één.
Nederlanders moeten er niet aan denken dat Nederlandse merken verdwijnen, zo blijkt uit onderzoek van het European Institute for Brand Management onder ruim duizend consumenten.Na de HEMA (81 procent) houden Nederlanders erg van Blokker (77 procent) en Kruidvat (74 procent). Opmerkelijk genoeg neemt het NOS Journaal de vierde plaats in. „Bij de ondervraagde mannen kwam dit merk zelfs op de eerste plaats”, zegt een woordvoerder. De top 5 wordt afgesloten door Albert Heijn.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat consumenten helemaal niet blij zijn met het verdwijnen van de Postbank, die opgaat in ING, en de postkantoren. De postkantoren nemen op de lijst van meer dan 1300 merken een achtste plaats in. Bijna 70 procent van de mensen wil de postkantoren niet kwijt. De Postbank staat op de dertigste plaats; ING is met een positie op 342 een stuk minder geliefd.