Recordbedrag voor actie kinderzegels
De kinderpostzegelactie heeft dit jaar een recordopbrengst opgeleverd. In totaal haalden scholieren 9,6 miljoen euro op met de verkoop van postzegels en kaarten, 1 miljoen meer dan vorig jaar.
Dat maakten Stichting Kinderpostzegels Nederland en TNT Post gisteren bekend.Koningin Beatrix gaf op 23 september op Paleis Huis ten Bosch in Den Haag de aftrap voor de zestigste editie van de kinderpostzegelactie. In totaal gingen de afgelopen tijd 240.000 jonge verkopers uit groep 7 en 8 langs de deuren. In de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) onthulden ongeveer twintig kinderen gisteren samen met een aantal postbodes het recordbedrag.
Volgens Nelleke Bakkeren-Voogt, directievoorzitter van de stichting, waren de scholieren dit jaar erg fanatiek. Dat kwam onder meer door een wedstrijd die aan de actie was gekoppeld, waarbij het ging om welke school de beste verkooptips had. Hieraan deden 950 scholen mee. De hoofdprijs ging naar basisschool Sint Agnes uit Dongen die een filmpje had gemaakt over hoe de kinderen verkleed als Sinterklaas en Zwarte Piet langs de deuren gingen.
Uit een onderzoek van de stichting blijkt dat kinderen de postzegelactie nog altijd leuk en spannend vinden en graag iets willen doen voor het goede doel. De scholieren verbazen zich er wel over dat mensen soms nogal onbeleefd kunnen zijn, bijvoorbeeld doordat ze de deur in hun gezicht dicht gooien.
De stichting wil volgend jaar meer inzetten op de samenwerking met bedrijven. Dit jaar gingen de jonge verkopers hier voor het eerst langs om postzegels of kaarten aan de man te brengen. Dat heeft volgens Bakkeren-Voogt goed uitgepakt. Ook de verkoop via internet wordt verder ontwikkeld.