Telegraaf stoot tijdschriften af
Telegraaf Media Group (TMG) wil het merendeel van de tijdschriftendivisies in Nederland, Zweden en Oekraïne afstoten. Dat maakte het mediabedrijf, onder meer eigenaar van dagblad De Telegraaf, roddelblad Privé en radiostation Sky Radio, gisteren bekend.
Het gaat in Nederland onder meer om de tijdschriften Elegance, Residence, Hitkrant, FHM en Motoplus. De enige titels die het bedrijf wil behouden zijn Privé, Vrouw en Autovisie, omdat deze nauw gelieerd zijn aan De Telegraaf. ”Vrouw” is bijvoorbeeld een zaterdagbijlage van de krant en de naam ”Privé” is ook verbonden aan een krantenrubriek.Met de verkoop wil TMG de financiële marges verbeteren. In augustus maakte het bedrijf al bekend dat het diep in de organisatie moet snijden en daarom onrendabele activiteiten afstoot. Bij de tijdschriftendivisies is volgens het concern sprake van onvoldoende schaalgrootte.
Het bedrijf is al begonnen met overnamegesprekken met andere uitgevers. „Deze verkeren nog in een beginnend stadium”, aldus een woordvoerder. Hij wilde geen termijn noemen waarbinnen TMG de gesprekken hoopt af te ronden.
De af te stoten onderdelen zullen naar verwachting in 2008 goed zijn voor een omzet van 40 miljoen euro. De onderdelen bieden werk aan 351 voltijdkrachten. Het is nog onzeker of er banen zullen verdwijnen door de verkoop. „Dat is afhankelijk van de plannen van de eventuele koper. De medewerkers vormen echter een belangrijk onderdeel uit van de bedrijfsonderdelen”, zegt de TMG-woordvoerder.
TMG maakte gisteren ook bekend dat het tweewekelijkse magazine Carp aan het eind van het jaar zal worden vervangen door de site carp.nl. Daarnaast wil het mediabedrijf de komende tijd geen substantiële investeringen doen in nieuwe drukpersen.