Binnenland

Ministerie blijft vriendelijk na onbeschofte brief

Ministeries geven in slechts een derde van hun reacties op post van burgers blijk van inlevingsvermogen in de situatie van de briefschrijver. Wel doen zij veel moeite vriendelijk te blijven, ook als de desbetreffende burger een onbeschofte brief heeft geschreven.

ANP
4 November 2008 11:49Gewijzigd op 14 November 2020 06:40

Dat constateert een burgerpanel dat op verzoek van Nationale ombudsman Brenninkmeijer tien brieven van elk ministerie heeft bekeken. De resultaten staan in het rapport over de afhandeling van post van burgers dat de ombudsman dinsdag aan staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft aangeboden. Brenninkmeijer benadrukt dat de conclusies niet representatief zijn, mede omdat elke brief door slechts één burger is bekeken.Het panel is over het algemeen tevreden tot zeer tevreden over de reacties van de ministeries. Zo gebruiken zij vrijwel geen buitenlandse woorden en leggen zij afkortingen vaak uit. Het taalgebruik is meestal normaal, maar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bedient zich soms van ouderwetse woorden. Ook geven de ministeries er blijk van goed te hebben nagedacht over de vraag van de burger en is de tekst in het algemeen begrijpelijk.

Minder positief is het burgerpanel over de toonzetting van de reacties. Die is vaak eerder neutraal dan prettig. Het panel heeft in dat verband vooral kritiek op de departementen van Defensie en Verkeer en Waterstaat. Ook beantwoorden de ministeries in slechts de helft van hun brieven alle vragen van de burger en ontbreekt in meer dan de helft van alle brieven een verwijzing naar informatiebronnen en contactpersonen die verder kunnen helpen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer