Het moeilijke gesprek met moslims
„In mijn begintijd in Guinee heb ik heel goede gesprekken gehad met moslims. Dácht ik. Want later bleek dat we volkomen langs elkaar heen hadden gepraat.”
Een belangrijke les, zei Iz. van Rijssel dinsdagavond in Apeldoorn. De voormalig evangelist in Guinee verzorgde hier de tweede regionale toerustingsavond evangelisatiewerk onder allochtonen in een serie van drie, belegd door de commissie allochtonen van het deputaatschap evangelisatie gereformeerde gemeenten.
Veel termen, aldus Van Rijssel, „hebben voor ons een heel andere inhoud dan voor een moslim. Daardoor ontstaat veel begripsverwarring. Geloof bijvoorbeeld. In de christelijke geloofsleer is het geloof Gods gave, een instrument, een hand. Maar voor een moslim betekent geloven een zich onderwerpen aan en volledig accepteren van Allah, de koran en de profeet.”
Hemel, zonde, genade, gerechtigheid: nog enkele van zulke begrippen. Van Rijssel: „Gerechtigheid houdt binnen de islam zo veel in als dat Allah al onze goede en slechte daden bij elkaar optelt en tegen elkaar afweegt. Hij houdt alles bij. Vervult een moslim ijverig zijn plichten, dan slaat de balans uiteindelijk naar de goede kant door. Maar zo leert de Bijbel het niet. Die zegt ons dat we ons door elke zonde Gods rechtvaardige straf waardig maken: de drievoudige dood.”
Van deze -diepgaande- verschillen moeten we ons in onze gesprekken met moslims goed rekenschap geven, waarschuwde Van Rijssel. Hij wees op nog een aantal moeilijkheden. „Elke moslim groeit van jongs af op met de gedachte dat de koran de laatste openbaring is van God. Daarmee wordt hij geïndoctrineerd. Goed, de Bijbel is volgens die koran ook wel van God, maar alles staat toch in de koran. Bovendien, zeggen moslims, interpreteren christenen de Bijbel verkeerd. En dat niet alleen: ze hebben die ook vervalst.”
Op ten minste drie punten dwaalt de Bijbel volgens de islam fundamenteel, aldus Van Rijssel. „Op het punt van de kruisiging: „Zij hebben Hem niet gedood; zij hebben Hem niet gekruisigd”, heet het in soera 4:157. Vervolgens op dat van de Drie-eenheid: deze leer impliceert een veelgodendom; daar komt nog bij dat als God een Zoon heeft, er ook een Moedergod moet zijn. Drie: op het punt van de verlossingsleer: mensen moeten de hemel zelf verdienen.”
Dat christenen de Bijbel hebben vervalst, blijkt volgens moslims wel heel duidelijk uit het gedeelte waarin de Heere Jezus spreekt over de Trooster, de Heilige Geest. Van Rijssel: „Het Griekse woord dat daar, zeggen zij, oorspronkelijk stond, betekent de hooggeprezene, Mohammed. In hun lezing heeft de Bijbel, in zijn originele versie, Mohammed dus voorspeld.”
Volstrekt onjuist, gaf de vroegere evangelist aan. „Maar in het contact met moslims zult u er wel tegenaan lopen. Tegen nog wel meer vragen overigens. Waarom telt de Bijbel zo veel verschillende auteurs? Waarom zijn er vier evangeliën in plaats van één?”
Niet gemakkelijk, zei Van Rijssel. „Maar bereidt u zich er wel op voor. Verdiep u in de christelijke geloofsleer. Pak eens een dogmatiek, Kersten bijvoorbeeld. Onderzoek voor uzelf het enige fundament van de apostelen en profeten.”
Toch kan het daar niet bij blijven, stelde hij. „Moslims die tot het christendom zijn overgegaan, werden over het algemeen aangetrokken door het leven van christenen in hun omgeving. Wat ziet een moslim aan ons? Hoe is ons leven?”
Ga in een gesprek nooit discussiëren, adviseerde de vroegere evangelist. „Wij kunnen een moslim nooit overtuigen. We kunnen slechts getuigen. En laat dan Gods Woord maar klinken, in al z’n facetten. Begin maar bij Genesis, en ga zo rustig aan verder. Niet in zelfvoldaanheid, maar in het besef dat er ook voor moslims slechts één Naam tot Zaligheid is. En dat er doen aan is, bij God vandaan.”