Consument

Tijdloos, creatief, gezellig

Spelen is een groot goed; speelgoed is dat logischerwijze ook. Duidelijk. Aan goed speelgoed mag daarom best een prijskaartje hangen. Tegenwoordig staan de winkels van Intertoys en Bart Smit echter vol met dure spellen vol technische en digitale snufjes, waarvan je je af kunt vragen of ze met al hun gelikte geweld nog wel wat aan de verbeelding van het kind overlaten. Om maar te zwijgen over computergames vol geweld, of spellen waarin allerlei dubieuze figuren opduiken. Onderstaande spellen zijn weliswaar simpel, maar ze laten in elk geval ruimte voor creativiteit en fantasie. Voor het spelen ervan is niet meer nodig dan een pen, papier, een krant en misschien een duik in de schuur of een greep in het keukenkastje. Succes verzekerd, gezelligheid ook. En wie zegt dat alleen kinderen mogen meedoen?

Corine Bruggink en Ellen van de Beek
31 October 2008 13:56Gewijzigd op 14 November 2020 06:38

Spannend speculeren Naam: Kan-ie het of kan-ie het niet?

Nodig: Diverse accessoires, afhankelijk van het soort opdracht

Aantal spelers: Onbeperkt

Spel: Mensen die dit spelletje wel eens hebben gespeeld, weten dat het steevast leidt tot hilarische taferelen. Het is de bedoeling groepen van gelijke aantallen te vormen. Elke groep krijgt een nummer en een groepsleider. Iedere groep krijgt ook een startscore van 50 punten. Om de beurt gaat er uit een groepje iemand weg. De rest krijgt een opdracht te horen die de afwezige straks moet gaan uitvoeren - bijvoorbeeld twee droge beschuitjes eten en daarna ”Vader Jacob” fluiten, binnen drie minuten. Elk groepje bepaalt van tevoren of die persoon slaagt, ja of nee. Ook bepalen ze hoeveel punten ze voor de opdracht gaan inzetten. De persoon voegt zich weer bij de groep en begint de opdracht uit te voeren. Volbrengt hij zijn taak, dan krijgen de groepen die op ”ja” gokten, hun puntenaantal erbij, degenen die ”nee” afspraken, moeten hun inzet van de score afhalen. Het leuke en spannende aan het spel is, dat spelers feitelijk hun eigen winst en verlies bepalen.

Klik hier voor een lijst met mogelijke opdrachten.

Definitieve definitie

Naam: Woordenboekspel

Nodig: (Dik) woordenboek, een kladblok, pennen

Aantal spelers: Onbeperkt

Spel: Het zou zomaar kunnen dat dit gezellige spel al bestaat sinds de uitvinding van het woordenboek. Men neme een exemplaar, bij voorkeur een dik, want hoe meer woorden, hoe meer vreugd. Om beurten zoekt iemand een onbekend woord op, bijvoorbeeld het woord ”gaur”. Alle deelnemers schrijven vervolgens op twee briefjes een mogelijke definitie van het woord, de persoon die het woord noemde, schrijft haar over uit het woordenboek. Iedereen levert één briefje in bij de persoon die het woord noemde. Die leest alle definities duidelijk voor, zonodig twee keer. Alle spelers schrijven de definitie op die volgens hem of haar het dichtst in de buurt komt. De eigen definitie kiezen mag, maar dat levert geen punten op - tenzij het écht de goede definitie is. De spelleider inventariseert per briefje hoe vaak die betekenis door de spelers is gekozen als de beste. De bedenker van die definitie krijgt een punt voor elke keer dat een ander hem koos. Het is natuurlijk de kunst definities te formuleren die heel echt lijken en het allerleukste is als veel mensen daarin trappen. Wie de juiste betekenis -zoals-ie in het woordenboek staat- heeft gekozen, krijgt twee punten.

Meppen maar

Naam: Krantenmeppertje

Nodig: Kranten

Aantal personen: Onbeperkt

Het spel: Een krant kan na het lezen voor allerlei doeleinden worden gebruikt. Voor een potje meppen bijvoorbeeld. Krantenmeppertje is een prima oefening in het snel onthouden van namen. Het concept is simpel. Rol een krant op. Ga in een kring staan. Zet in het midden een van de spelers met de krant in zijn hand. Laat vervolgens een speler de naam van iemand anders uit de kring roepen. De persoon met de krant in de hand moet proberen de genoemde persoon te tikken voordat die een andere naam heeft geroepen. Noemt iemand een verkeerde naam, of is hij of zij te laat, dan is diegene de nieuwe krantenmepper. Om het moeilijker te maken, kunnen de personen ook een beroep of een dierennaam kiezen. Het is natuurlijk de kunst om de krantenmepper zo lang mogelijk in de kring te laten staan.

In de schijnwerpers

Naam: Schimmenspel

Nodig: Een laken, sterke lamp, deuropening

Aantal personen: Onbeperkt

Het spel: Een spel in het donker roept sowieso al spanning op. Het wordt nog spannender als in die duisternis een speler in de schijnwerpers staat. Hang een laken in een deuropening. Plaats daarachter een sterke lamp. Zorg ervoor dat er voldoende ruimte is tussen de lamp en het laken - zo’n 3 meter. Een van de deelnemers krijgt de opdracht achter dat laken iets uit te beelden, bijvoorbeeld een dier. Degene die als eerst raadt wat er wordt uitgebeeld op het witte doek, is vervolgens zelf aan de beurt. Het spel kan moeilijker gemaakt worden door het gebruik van verkleedkleren. Ook kunnen meer spelers tegelijk een situatie uitbeelden.

Ontvoerder in actie

Naam: Detective

Nodig: Een kladblok, pennen

Aantal personen: Onbeperkt

Het spel: Help, er worden mensen ontvoerd! Wie is de dader? Detective is een leuk kringspel. Het vraagt behendigheid en opperste concentratie. Iedereen van de groep pakt een papiertje uit een bakje of zak. Dat papiertje is blanco, of er staat een d (detective) of een o (ontvoerder) op. Uiteraard mogen de deelnemers elkaars papiertje niet zien. Er zijn nu één detective, één ontvoerder en verder neutrale spelers. Alle spelers houden elkaar goed in de gaten. Intussen gaat de ontvoerder druk aan de slag. Hij of zij probeert heel onopvallend een knipoogje te geven aan een van de andere spelers. Zodra iemand een knipoog krijgt, slaat hij zijn armen over elkaar. Hij is dan ontvoerd. De detective moet erachter zien te komen wie de ontvoerder is. Ziet hij de ’misdadiger’ knipogen, dan is het spel afgelopen en kan de balans opgemaakt worden: hoeveel personen zijn er in korte tijd ontvoerd?

Raden of hangen

Naam: Galgje

Nodig: Kladblok, pennen, of een krijtbord met krijtjes

Aantal personen: Twee personen of twee partijen.

Het spel: Het overbekende spelletje Galgje kun je tegenwoordig ook op internet spelen, maar eigenlijk is de ouderwetse manier -met pen en papier- nog altijd de gemakkelijkste. Het spel is eenvoudig, altijd leuk en traint ook nog eens het taalgevoel van de spelers. Een persoon of een partij bedenkt een woord, telt het aantal letters en zet een overeenkomstig aantal stipjes op een papiertje (of een schoolbord). Vervolgens is het de bedoeling dat de tegenspeler het woord raadt. Degene die het woord moet raden, noemt elke keer een letter. In een grotere groep kan het om beurten. Komt de letter in het woord voor, dan vult de bedenker de letter in op de juiste stip. Komt de letter niet voor, dan tekent de bedenker van het woord het eerste onderdeel van de galg. De tekening bestaat gemiddeld uit twaalf deeltjes. Het is de bedoeling dat degene die het woord moet raden, dat doet voordat de tekening compleet is. Anders is het hangen.

Per stuk

Naam: Puzzelkrant

Nodig: Kranten

Aantal personen: Onbeperkt

Het spel: Een legpuzzel kan door één persoon worden gemaakt, maar voor het Puzzelkrantspel zijn meer mensen nodig. De groep wordt verdeeld in groepjes van maximaal zes spelers, iedere speler krijgt een nummer. Elke groep krijgt een dubbel blad uit een krant, dat in acht stukken van ongeveer gelijke grootte moet worden gescheurd. De vouwlijn van de krant mag niet worden gebruikt als scheurlijn. Elke groep krijgt een stuk krant van de andere groep, de rest wordt in het midden van de ruimte gelegd. Op een teken pakken de nummers 1 van iedere groep een stuk krant uit het midden. Past deze krantenflard bij het stuk dat het groepje al bezat, dan haalt nummer 2 een nieuwe, past het niet, dan moet dezelfde persoon het weer terugbrengen en haalt de volgende persoon een nieuwe. Er mag steeds één stuk krant worden gehaald. Wie heeft als eerste de puzzel compleet?

Lekker soppen

Naam: Bellen blazen

Nodig: Zeepsop, ijzerdraad

Aantal personen: 1

Het spel: Spelen met water is vooral voor kinderen een heerlijke bezigheid. Nog leuker is het als er zeepsop aan te pas komt. De bekendste spelvorm voor deze combinatie is het bellenblazen. Met weinig middelen tovert elk kind de mooiste regenboogkleuren tevoorschijn. Zowel het blazen van de bellen als het vangen ervan kunnen kinderen eindeloos herhalen. Knoeien hoort erbij, vandaar dat het bellenblaasspel buitenshuis wordt aanbevolen. Een eenvoudige bellenblaas kost niet veel bij Action, Kruidvat of Hema. Toch kan het nog goedkoper. Gebruik in plaats van een standaard ’bellenblaas’ eens ijzerdraad. Buig aan het einde van een stukje ijzerdraad een rondje. Het buigzame draad nodigt vanzelf uit tot experimenteren; welke bellenblaasvorm zorgt voor de grootste bellen? Maak van een -liefst zo goedkoop mogelijk- afwasmiddel een sopje. Even dopen en blazen maar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer