Politiek

Eurlings onder vuur na nota km-heffing

De invoering van de kilometerheffing wordt duurder dan afgesproken. Deze conclusie van het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven (BOR) veroorzaakte donderdag een stortvloed van kritische vragen en opmerkingen richting Verkeersminister Eurlings.

Binnenlandredactie
31 October 2008 11:36Gewijzigd op 14 November 2020 06:38

De heffing mag de automobilist niet meer kosten dan wat hij kwijt is aan wegen- en aanschafbelasting en de exploitatiekosten van het systeem mogen niet meer kosten dan 5 procent van de opbrengsten. Eurlings erkende dat ze nu nog hoger liggen dan die norm, maar de kosten zijn volgens hem aan het dalen. Een jaar geleden lag de schatting op bijna 9 procent, tegen 7,8 procent nu.De automobilist moet ook betalen voor het vervangen van het ’kastje’ in de auto dat de gereden kilometers registreert en doorstraalt naar de centrale computer. De meeste fracties, ook zijn eigen CDA, vinden dat maar niks.

Eurlings verwacht echter dat die tweede generatie kastjes veel goedkoper zullen zijn en onderdeel worden van autonavigatiesystemen („tomtomplus”).

De kilometerheffing moet in 2011 ingaan, als eerste voor vrachtwagens en vanaf 2012 voor personenauto’s. De kans op 2011 als invoeringsdatum is echter klein.

Volgens Eurlings is er geen sprake van vertraging. Het zou gaan om tien weken verschil met de oorspronkelijke planning. „Zorgvuldigheid gaat voor overhaastige spoed”, redeneerde Eurlings.

Buitenlandse automobilisten ontsnappen mogelijk aan het betalen van kilometerheffing. Eurlings is in overleg met buurlanden over een betalingswijze.

De kosten daarvan mogen niet te hoog worden. „Ik ben bereid ze te laten betalen, maar het systeem moet niet zo veel gaan kosten dat wij flink moeten bijlappen”, zei de minister donderdag na een overleg in de Tweede Kamer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer