Politie controleert op verlichting
Verlichting bij donker is verplicht. Dat weet iedereen. Dat is er van-jongs-af-aan ingehamerd. In de zomer, als het lang licht blijft, denkt iedereen hier wat minder aan. Vooral fietsers, die ’s avonds laat niet de straat op gaan, besteden dan minder aandacht aan hun verlichting. Maar nu de donkere dagen weer komen en veel –vooral jeugdige- fietsers in het donker van huis gaan of thuiskomen, wordt het onderwerp weer belangrijk.
Er zijn eigenlijk maar twee argumenten om verlichting te voeren.
Ten eerste de verkeersveiligheid. Als je de juiste verlichting en reflectoren voert, ben je beter zichtbaar voor andere weggebruikers. Jaarlijks gebeuren er ongelukken omdat niet de juiste verlichting wordt gevoerd. Volgens de Stichting wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wordt bij 1% meer fietsverlichting circa tien slachtoffers (ernstig en lichtgewonden) bespaard. Als elke fietser de juiste verlichting zou voeren zou dat landelijk naar schatting 20 doden en 380 gewonden kunnen besparen.Het tweede argument is het voorkomen van ergernis. Automobilisten ergeren zich aan fietsers zonder licht, maar ook aan andere auto’s met kapotte verlichting. Je zult maar onverwachts zo’n fietser zonder licht vlak voor je auto krijgen; of een “schele” auto tegemoet komen, waarvan je denkt dat het een motor is!
Wettelijke eisen
De regels voor fietsers zijn aangepast aan de huidige praktijk van losse lampjes, waarbij wel gekeken is of alles wel kan in verband met de verkeersveiligheid.
De huidige eisen zijn:
- voorverlichting wit of geel
- achterverlichting rood
- de verlichting mag NIET knipperen en moet voortdurend zichtbaar zijn
- de verlichting hoeft NIET aan het voertuig te zijn gemonteerd, maar mag ook op het lichaam worden gedragen. Aan het lichaam bevestigde verlichting moet ter hoogte van de romp zijn bevestigd (dus niet aan de benen of op het hoofd).
Smoezen
“In de fietsenstalling wordt elke keer mijn licht vernield”, “Ik wist niet, dat mijn licht het niet deed”, “Het is mijn fiets niet, ik leen hem alleen even”. De politie kent alle smoezen al. Zelfs als er helemaal geen dynamo of lamp op de fiets zit, wordt er soms glashard beweerd “dat’ie het net nog deed.” Maar iedereen weet dat verlichting bij donker verplicht is; en iedereen die zonder licht rijdt, weet heel goed dat zijn of haar verlichting het niet doet. Iedereen kan zijn verlichting voor het rijden even controleren. En doet het licht het niet, dan heb je tenslotte altijd de keuze om te gaan lopen of je op te laten halen. Maar iedereen denkt en hoopt, dat de politie niet bekeurt, maar waarschuwt.
Campagne
Politie Flevoland gaat de komende maanden een strak verbaliseringsbeleid voeren tegen bestuurders van alle soorten voertuigen, die hun verlichting en de reflectoren niet in orde hebben. Waarschuwen is er niet bij. En een bekeuring kost 20 euro voor een defect of niet-aanwezig voor- of achterlicht voor fietsers. Alleen voor knipperende lampjes en lampjes die op een verkeerde plek zitten, zal voorlopig nog worden gewaarschuwd.
Naast specifieke controles in de vroege ochtend- en avonduren besteden ook de gewone politiesurveillances extra aandacht aan de verlichting. Daarom heeft de politie de volgende adviezen:
- Kijk de verlichting van je fiets en/of auto regelmatig na.
- Kijk ook de verlichting van de fietsen van je kinderen regelmatig na, als zij in het donker van huis moeten of in het donker thuis moeten komen.
- Controleer elke keer dat je in de schemering of in het donker op je fiets of in de auto stapt, je verlichting.
- Ga bij defecte verlichting niet rijden en laat het zo snel mogelijk repareren.
Kortom: Zorg voor een goede verlichting. Daar kan je mee thuis komen.