Autobranche gebukt onder crisis
Auto- en vrachtwagenproducenten worden wereldwijd geraakt door de problemen op de kredietmarkten en de verslechterende economische omstandigheden.
Consumenten houden de hand op de knip en stellen de aankoop van een nieuwe auto uit. Transportbedrijven hebben moeite om de financiering voor nieuwe trucks rond te krijgen.Voor de Duitse autofabrikanten Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, en Opel zijn de tegenvallende verkopen dit jaar reden om de traditionele kerstsluiting enkele weken te vervroegen. Bij Daimler wordt de productie medio december waarschijnlijk voor een maand stilgelegd, zo werd zondag bekend.
Opel gaat mogelijk de gehele maand december dicht. Bovendien moeten er 150 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de fabriek. De situatie bij Opel zou zo ernstig zijn dat het bedrijf niet meer maandelijks, maar wekelijks de afzetmarkt en productie bekijkt. Zo wil Opel voorkomen dat er te grote voorraden worden opgebouwd.
Vorige week werd bekend dat de verkopen van bestelbusjes en vrachtwagens in de EU, Zwitserland, IJsland en Noorwegen met 9 procent zijn gedaald. Het was de vijfde achtereenvolgende maand dat verkopen daalden ten opzichte van de voorgaande maand.
Opmerkelijk is dat de verkoop van nieuwe bussen en touringcars wel fors toeneemt. Dit jaar zijn bijna 15 procent meer nieuwe exemplaren geregistreerd in de EU. Ook opvallend is dat Nederland een uitzondering vormt op de negatieve trend in West-Europa. De verkoop was hier juist ruim 9 procent hoger over de eerste drie kwartalen dan in dezelfde periode vorig jaar.
De dalende vraag naar vrachtwagens is voor truckfabrikant DAF reden om banen te schrappen in zijn fabrieken in Eindhoven en België. DAF, onderdeel van het Amerikaanse Paccar, zou de productie in België terugschroeven van 240 naar 170 vrachtwagens per dag.
Ook de geplaagde Amerikaanse autoproducenten General Motors (GM) en Chrysler gaan opnieuw flink in hun personeelsbestand snijden. Het zwaar verlieslatende Chrysler schrapt nog dit jaar tot 5000 banen om kosten te besparen. Het gaat vooral om tijdelijke krachten en mensen in managementfuncties.
Hoeveel banen er bij General Motors verdwijnen, is nog onbekend. GM, dat over het derde kwartaal een verlies heeft geleden van 15,5 miljard dollar, heeft wereldwijd ongeveer 78.000 mensen in dienst.