Binnenland

„RandstadRail gaat de goede kant op”

Ontsporingen, stroomstoringen, onveiligheid en een aftredende wethouder. Het is een kleine greep uit de problemen die volgden op de komst van de lightrailverbinding RandstadRail in de Haagse regio. Na opstartproblemen rijdt de wit-blauwe sneltram maandag precies een jaar zonder problemen.

ANP
24 October 2008 22:00Gewijzigd op 14 November 2020 06:36
DEN HAAG – Passagiers tijdens het eerste ritje in het RandstadRailvoertuig. Ontsporingen, stroomstoringen, onvei ligheid en een aftredende wethouder. Het is een kleine greep uit de problemen die volgden op de komst van de lightrailverbinding RandstadRail
DEN HAAG – Passagiers tijdens het eerste ritje in het RandstadRailvoertuig. Ontsporingen, stroomstoringen, onvei ligheid en een aftredende wethouder. Het is een kleine greep uit de problemen die volgden op de komst van de lightrailverbinding RandstadRail

De RandstadRail vervoert reizigers vanuit Den Haag naar Zoetermeer en Rotterdam. De sneltrams begonnen begin september 2006 te rijden, maar kort daarna legde de Inspectie van Verkeer en Waterstaat het vervoer op het grootste deel van de verbinding stil. De nieuwe tram was een paar keer ontspoord. Bij het ernstigste incident vielen zeventien gewonden.Gisteren blikte reizigersvereniging Rover terug op de roerige periode. „De begintijd was ontzettend vervelend. Het begon al met vertraging van de bouw en dan de stillegging door de inspectie”, zei een woordvoerder. Reizigers moesten een tijdlang van vervangend vervoer gebruikmaken. „Een ware kwelling.”

Toen de semimetro eindelijk ging rijden, waren er veel vertragingen en storingen. „Trams kwamen te laat en zaten te vol. Er was nog absoluut geen regelmaat”, aldus de zegsman.

Inmiddels gaat het de goede kant op met de RandstadRail, vindt Rover. „Hij rijdt en hij rijdt betrouwbaar”, stelt de woordvoerder. Volgens hem zijn de reizigers blij met de frequentie en het gemak van de rail.

De vereniging zegt dat er nog wel een aantal punten is die moeten worden verbeterd. Zo kunnen passagiers hun strippenkaart niet stempelen in de gloednieuwe tram en kan de vertrekinformatie op de haltes beter. „Over het algemeen is de komst van de RandstadRail een goede verbetering voor Zoetermeerse en Haagse reizigers. Het levert vlot, snel en gemakkelijk toegankelijk vervoer.”

HTM, de exploitant van de rail in de regio Haaglanden, is inmiddels heel tevreden met de snelle verbinding. Volgens een zegsman is alles nog steeds voor verbetering vatbaar. „Onlangs zijn we begonnen met extra ritten in de spits tussen Zoetermeer en Den Haag. Daardoor komt er nu om de 2,5 minuut een tram.”

Helemaal klaar is de RandstadRail nog niet. De lijn wordt volgend jaar doorgetrokken naar Rotterdam-Centraal Station. Daarna gaat de sneltram verder naar het Rotterdamse centrum.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer