Wereldwijde terugloop in luchtvervoer
Het passagiersvervoer van luchtvaartmaatschappijen wereldwijd is in september voor het eerst in vijf jaar afgenomen ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar.
Dat maakte de internationale brancheorganisatie IATA gisteren bekend. Voorzitter Giovanni Bisignani van IATA noemde de daling met bijna 3 procent alarmerend.De laatste keer dat het aantal vervoerde passagiers wereldwijd afnam was in 2003, toen een uitbraak van de longziekte SARS in Azië de luchtvaart parten speelde. Uit de cijfers van IATA bleek verder dat het vrachtvervoer in september met 7,7 procent is afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Dat is de scherpste daling sinds 2001.
„De crisis in de luchtvaartsector verdiept zich, net als de crisis in de wereldeconomie”, zei Bisignani. Hij pleitte opnieuw voor versoepeling van de strenge regels die gelden voor grensoverschrijdende fusies en overnames in de luchtvaartbranche. Die weerhouden vliegmaatschappijen volgens de IATA-topman van maatregelen die hen kunnen helpen de huidige crisis te overleven.
Air France-KLM meldde gisteren dat het extra gaat snoeien in de kosten. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep wil van nu tot en met het boekjaar 2013-2014 in totaal 1,1 tot 1,2 miljard euro besparen. Of de bezuinigingen bij Europa’s grootste luchtvervoerder banen zullen kosten, is niet bekendgemaakt.
De aankondiging volgde op het winstalarm dat het bedrijf eerder gisteren gaf. Air France-KLM liet weten dat het erg moeilijk zal worden de voor dit jaar voorspelde operationele winst van 1 miljard euro te halen.
De sterk verslechterde economische omstandigheden drukken de vraag naar luchtvervoer, aldus Air France-KLM.
De luchtvaartmaatschappij verwacht in het huidige gebroken boekjaar, dat loopt tot en met maart 2009, wel ruimschoots in de zwarte cijfers te blijven. Maar dan moeten de marktomstandigheden niet in hetzelfde tempo verslechteren als de afgelopen weken het geval was. Op 15 september zei topman Jean-Cyril Spinetta nog dat het winstdoel van 1 miljard euro niet in gevaar was.
De capaciteit van Air France-KLM groeit minder hard dan voorzien. Zowel in het komende winterseizoen als in de zomer van 2009 heeft het bedrijf 1 tot 2 procent meer stoelen beschikbaar dan een jaar eerder. Eerder werd voor beide periodes uitgegaan van een groei met 2 procent. Dat was al flink lager dan de 5 procent waarmee Air France-KLM zijn capaciteit doorgaans uitbreidt.
Financieel directeur Philippe Calavia benadrukte dat Air France-KLM financieel gezond is. Het bedrijf heeft 5 miljard euro in kas. Van de krappe kredietmarkt heeft het geen last. Air France-KLM heeft de beschikking over kredietlijnen ter waarde van 2 miljard euro. Daarvan heeft het tot dusver nog maar 500 miljoen euro gebruikt.