ProRail: Nederlands spoor veilig
Het spoor in Nederland is volgens ProRail veilig. De spoorbeheerder reageert daarmee donderdag op zware verwijten van FNV Bondgenoten dat de spoorveiligheid in het gedrang komt door gebrekkig onderhoud.
Volgens de vakbond, na een peiling onder 1200 spoorwerkers, zijn er te weinig bekwame onderhoudsmonteurs.ProRail deelt naar eigen zeggen de zorgen over de krappe arbeidsmarkt. Topman Bert Klerk wees al eerder op de toenemende spanning van enerzijds meer treinen moeten laten rijden en anderszijds minder personeel dat bereid is in de nacht en in het weekeinde te werken.
Volgens de vakbond zijn de vervangers meestal ingehuurde krachten zonder spoorkennis. ProRail zou proberen de kosten van het spooronderhoud over de totale levensduur van het spoor te minimaliseren.
ProRail beroept zich op Europees vergelijkend onderzoek dat het Nederlands spoor tot de top behoort. „Daaruit komt de infrastructuur in Nederland als veiligste naar voren". Het bedrijf gooit er een schepje bovenop. „Als de situatie niet veilig is, rijden er geen treinen".
In de Tweede Kamer loopt al langer deze discussie over de ’klem’ tussen meer treinen te laten rijden en dat veilig te blijven doen. Maar de meningen over een aanpak na de FNV-klachten lopen nogal uiteen. De ChristenUnie bepleit een gezamenlijke strategie van partijen om voldoende vakmensen te behouden voor het spoorwerk, met een actieve rol voor verkeersminister Eurlings. De PvdA ziet in het verhoogde spoorbudget van 4,5 miljard ruimte om te investeren in nieuwe technieken. Eerdere suggesties van de minister om in overleg met Sociale Zaken de veiligheidseisen te versoepelen, wijst de PvdA af. De SP spoort Eurlings juist aan een eind te maken aan de hoge werkdruk van spoorwegwerkers. ProRail zou het werk ook beter moeten belonen. Volgens het bedrijf is dat een zaak van de ondernemers, bedrijven zoals Volker Stevin, Strukton en BAM. Het CDA is terughoudend.