Europarlement praat mee over bodyscan
De Europese Commissie wil het Europees Parlement betrekken bij een besluit over de invoering van de bodyscan, een apparaat waarmee veiligheidsbeambten op vliegvelden dwars door de kleding van passagiers kunnen kijken.
In het Europees Parlement bleek deze week dat EU-commissaris Antonio Tajani de bodyscan in 2010 wilde invoeren op Europese vliegvelden. Hij gaf geen ruchtbaarheid aan zijn plannen, maar deelde ze alleen met een klein comité van Europarlementariërs.Dat leidde uiteindelijk tot veel commotie in het Parlement, waarna een geschrokken Tajani beloofde de Europarlementariërs te betrekken bij de besluitvorming.
De scan kan de veiligheid in de luchtvaart verhogen en tegelijk de doorstroming van vliegtuigpassagiers bij de gate versnellen. Het apparaat is bedoeld als alternatief voor handmatig fouilleren. Het kijkt dwars door kleren heen, waardoor te zien is of mensen wapens, drugs of metalen voorwerpen op het lichaam dragen.
EU-commissaris Tajani beloofde in een debat in het Europarlement aan SP’er Meijer dat reizigers nooit verplicht zullen worden door de scan te lopen.
Europarlementariërs Hennis (VVD) en Buitenweg (GroenLinks) constateerden woensdag dat de boodschap dat het EP zich ernstig zorgen maakt, bij commissaris Tajani wel was overgekomen. Maar veel vragen zijn nog onbeantwoord. Weinig Europarlementariërs zijn principieel tegen de scan, ze erkennen ook de voordelen.
„Maar wie bekijkt die beelden, wat gebeurt ermee, hoelang blijven ze opgeslagen, hoe groot is het risico dat we ze terugzien op internet?” vroeg Hennis zich maandag al af. De SP wil ook onderzoek naar de gezondheidseffecten van de scan.
Op Schiphol wordt sinds vorig jaar mei proefgedraaid met een variant, waarbij een beveiligingsbeambte in een afgesloten kamer de beelden bekijkt. Hij of zij kan niet zien wie er voor de zogeheten Security Scan staat. De beelden worden ook niet bewaard en het hoofd van de reizigers is zwart gemaakt en daardoor onherkenbaar.
De proef draait bij zeventien gates, voor uitgaande vluchten, en is vooral bedoeld voor de opsporing van scherpe voorwerpen, juwelen, contant geld en explosieven. Schiphol besloot tot de proef omdat veel passagiers juist het handmatig fouilleren als een inbreuk op hun privacy ervaarden.
Volgens een woordvoerster van de luchthaven wordt er door reizigers over het algemeen zeer tevreden gereageerd op de mogelijkheid van de Security Scan.
Passagiers kunnen ook op Schiphol nog altijd kiezen tussen de scan en gefouilleerd worden.