Economie

TPG boos omdat prijs postzegel gelijk blijft

Het postbedrijf TPG is boos omdat de regering heeft bepaald dat de postzegel tot 2007 in prijs gelijk en dus 39 cent blijft. TPG noemt de beslissing onevenwichtig en onbegrijpelijk.

ANP
18 November 2002 11:44Gewijzigd op 13 November 2020 23:57

Staatssecretaris Wijn van Economische Zaken liet het regeringsstandpunt maandag aan de Tweede Kamer weten. Het kabinet heeft het bepaald na advies van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de post- en telecomtoezichthouder OPTA over het tariefbeheersingssysteem voor postdiensten.

Het kabinet kiest voor een gefaseerde liberalisering, die leidt tot een volledige liberalisering in 2007. De postmarkten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk moeten dan ook helemaal zijn geliberaliseerd. De regering vindt het niet noodzakelijk en niet wenselijk om het huidige systeem op dit moment ingrijpend te wijzigen. De regering is van plan de tarieven voor de diensten die vallen onder het huidige tariefbeheersingssysteem te bevriezen. Dit zal leiden tot een daling van de tarieven tot 2007, aldus het ministerie.

TPG snapt niets van het regeringsstandpunt. „Deze stap is onbegrijpelijk. We worden afgestraft voor ons succes. Er is geen enkele reden om het huidige tariefbeheersingssysteem, dat goed functioneert, te herzien”, zegt het bedrijf.

Een prijsstop tot 2007 vindt TPG onverantwoord. De postbezorging staat al enkele jaren onder druk, als gevolg van groeiend e-mailverkeer. Het postbedrijf gaat voor dit jaar uit van een krimp van de postmarkt van bijna 1,5 procent vergeleken met 2001.

Volgens de TPG zijn de posttarieven al laag en ondermijnt de bevriezing de ondernemingsvrijheid van het bedrijf. De ingreep zal de winst van TPG onder druk zetten, lichtte topman P. Bakker toe. Hij schat dat de ingreep het concern tot 2007 ongeveer 150 miljoen euro zal gaan kosten.

Het huidige rendement van TPG Post is volgens een woordvoerder niet het resultaat van hoge tarieven maar van een „continu gezond ondernemerschap, innovatie en efficiencyslagen.” TPG Post noemt zichzelf het meest efficiënte postbedrijf van Europa: „De consument profiteert volop mee doordat wij de laagste tarieven in Europa bieden.” De Nederlandse postzegel is in twaalf jaar tijd zelfs 30 procent in prijs gedaald, de inflatie meegerekend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer