Geen maximumsnelheid voor trams
Er komt geen maximumsnelheid voor trams. Uit onderzoek in opdracht van staatssecretaris Huizinga (Verkeer) is gebleken dat tramongelukken niet worden veroorzaakt door de snelheid. Maatregelen die Huizinga eerder nodig acht, zijn voorlichting en verkeerslessen, meldde zij dinsdag de Tweede Kamer.
In de Kamer trok begin dit jaar een meerderheid van CDA, PvdA en SP aan de bel. Uit onderzoek bleek namelijk dat tussen 2002 en 2006 36 mensen omkwamen door ongelukken met trams.Huizinga beloofde toen samen met de vier grote steden te kijken naar maatregelen, zoals het invoeren van een maximumsnelheid. Maar dat laatste is niet aan de orde.
Uit het jongste onderzoek blijkt dat het aantal tramongelukken tussen 2002 en 2007 met bijna de helft (45 procent) is gedaald, van 754 naar 413. De meeste ongelukken leidden alleen tot materiële schade en er vielen 20 procent minder gewonden. Het aantal doden –tussen elf en vier per jaar– bleef vrijwel gelijk.
Conclusie van staatssecretaris Huizinga is niet alleen dat trams veiliger zijn geworden, maar ook dat het niet ligt aan de snelheid van de trams. De oorzaak van de ongelukken moet eerder worden gezocht in onoplettendheid van fietsers en voetgangers die een mp3-speler op hebben of mobiel aan het bellen zijn, en weggebruikers die bijvoorbeeld rood licht negeren. Vandaar dat Huizinga met regionale partijen wil praten over voorlichting en scholing.
Vorige week vrijdag botsten in Amstelveen nog een tram en een bus op elkaar. Dertien mensen raakten gewond, van wie vier ernstig. De oorzaak van het ongeluk is nog onopgehelderd.