Te koop: Maastricht Airport
De regionale luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA) staat weer te koop. Volgens een woordvoerder van de luchthaven, die ook wel bekendstaat als vliegveld Beek, wordt momenteel gezocht naar nieuwe aandeelhouders.
Schiphol-directeur G. Cerfontaine heeft al interesse getoond, maar overnamegesprekken vinden nog niet plaats. „Wij hebben altijd gezegd: Mocht Maastricht Airport weer in de aanbieding zijn, dan zijn we geïnteresseerd. We zijn alleen nog niet in gesprek”, aldus een woordvoerster van Schiphol vrijdag. De woordvoerder van MAA wil niet zeggen of er momenteel gesprekken plaatsvinden en met wie.
In 1999 hebben de luchthavens al een keer onderhandeld over een samenwerking. Schiphol wilde toen een meerderheidsbelang in MAA nemen van 51 procent, maar haakte af. De Amsterdammers vonden de prijs die de Maastrichtenaren vroegen te hoog.
Vliegveld Beek heeft volgens de zegsman nu wederom een aanbiedingsbrief rondgestuurd aan potentiële kopers. „Eigenlijk hadden wij dat eind vorig jaar al willen doen, maar toen kampten we met de naweeën van 11 september voor de luchtvaartindustrie. We besloten te wachten op betere tijden, en nu kruipt de markt weer uit het dal.”
MAA zoekt nieuwe aandeelhouders, omdat de overheid zich uit de luchthaven wil terugtrekken. Dat overheidsbeleid vloeit voort uit nota Relus (Regionale Luchthaven Strategie) uit 1997. Circa 80 procent van de aandelen is momenteel in handen van rijks-, provinciale en lokale overheden. De overige aandelen zijn in het bezit van de Zuid-Limburgse Kamer van Koophandel en de Limburgse industriebank LIOF.
Het vliegveld Beek heeft jarenlang met verlies gedraaid. Vorig jaar boekte MAA nog 10,2 miljoen euro aan inkomsten tegen 11 miljoen euro aan uitgaven. „Dit jaar zitten we nog in de rode cijfers, maar we hopen volgend jaar quitte te spelen. In 2005 moeten we als het zo goed blijft gaan zeker zwarte cijfers schrijven”, aldus de woordvoerder van de luchthaven.
Bovendien is er inmiddels duidelijkheid over het bedrijfsplan dat is ontwikkeld na het definitief niet doorgaan van de geplande oost-westbaan. Mede naar aanleiding van dat plan betalen het Rijk en de provincie Limburg een afkoopsom van circa 50 miljoen euro aan de luchthaven. „Dat is een niet-onbelangrijk gegeven voor potentiële kopers”, aldus de woordvoerder.