Buitenland

Zelfs verkeerslichten zijn in Italie niet te vertrouwen

Het vertrouwen van Italianen heeft een knauw gekregen door fraude bij het toezicht op verkeerslichten. Gemeenten blijken te rommelen met het oranje en rode licht om zo veel mogelijk overtredingen te veroorzaken en dus boetes te kunnen uitschrijven.

Van onze correspondent
14 October 2008 11:34Gewijzigd op 14 November 2020 06:32

Zaterdagmorgen kwam bij een ongeluk in Rome een automobilist om het leven. Hij was door rood gereden. Jaarlijks veroorzaken bijna 4000 Italiaanse automobilisten een ongeluk door niet te stoppen voor rood licht. Geen wonder dat gemeenten de toevlucht nemen tot de invoering van cameracontrole bij stoplichten - hoewel Italië sterk achterloopt bij andere Noord-Europese landen. Maar de gemeenten die het middel inzetten lijken niet allemaal de veiligheid op het oog te hebben, maar het spekken van de gemeentekas.Dat is de conclusie nadat de politie vier managers van een bedrijf in stoplichten en cameratoezicht heeft opgepakt. Hun stoplichten waren zo gemanipuleerd dat het oranje licht, dat in Italië sowieso een langere interval heeft dan bijvoorbeeld in Nederland, vrijwel direct naar rood sprong. Veel automobilisten die bij oranje licht een kruispunt overstaken, reden nu door rood en kregen een boete. Het bedrijf werkte samen met ambtenaren in dertig gemeenten die hun producten afnamen. In het proces-verbaal staan namen van politiefunctionarissen en gemeentelijke ambtenaren. Zij hadden een regeling getroffen met de leverancier.

Duizenden automobilisten eisen nu restitutie van hun betaalde verkeersboetes. Maar de publiciteit die de zaak in Italië heeft gekregen kent een hogere prijs. De teneur van de ”vox populi” is dat nu zelfs het stoplicht niet meer te vertrouwen is. In Italië is het vertrouwen in instellingen en de medemens vanouds zeer laag.

De stoplichtfraude heeft veel te maken met de onverzadigbare behoefte naar alternatieve inkomsten van gemeenten. Voor hen zijn verkeersboetes een belangrijke inkomstenbron. Uit onderzoek blijkt dat provinciehoofdsteden een vijfde van hun inkomsten halen uit verkeersboetes. Bij elkaar ontvangen deze steden jaarlijks een miljard euro aan boetes. Nu de centrale overheid in Rome op hun begroting beknibbelt, zoeken gemeenten meer en meer naar alternatieven. En de automobilist is een gewillig slachtoffer. „Camera’s (neergezet om hardrijden te controleren, red.) worden niet in de buurt van scholen of gevaarlijke kruisingen gezet,” klaagt een woordvoerder van de Italiaanse ANWB. „maar op lange stukken weg, waar men harder rijdt, en vaak nog eens op trajecten waar de weg naar beneden gaat.” Kennelijk met het enige doel geld te incasseren.

De dertig gemeenten, allemaal kleine steden rond Milaan, haalden met hun stoplichttruc vorig jaar 10 miljoen euro binnen. Niet het hele bedrag ging naar de gemeentekas. De stoplichtenleverancier pikte zo’n 25 procent in. De onderneming had alles goed voorbereid. Al bij de aanbesteding van de stoplichten en het cameratoezicht hadden zij ambtenaren zover gekregen om de opdracht naar het malafide bedrijf te schuiven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer