Economie

„Burger krijgt geen waar voor z’n geld”

Burgers hebben het gevoel onvoldoende „waar voor hun geld” te krijgen van hun gemeente. Driekwart van de Nederlanders tast in het duister over wat ze mogen verwachten voor hun belastinggeld. Bijna eenderde van de gemeenteraadsleden gelooft zelfs dat de verhouding zoek is tussen wat burgers betalen en wat zij daarvoor terugkrijgen.

ANP
15 November 2002 10:58Gewijzigd op 13 November 2020 23:56

Dat blijkt uit een donderdag gepresenteerd onderzoek van de Consumentenbond. De bond beschouwt het onderzoek als begin voor zijn campagne ”Meten is weten, ook voor gemeenten!” De belangenorganisatie heeft bovendien minister Remkes van Binnenlandse Zaken donderdag verzocht gemeenten te dwingen om transparanter voor hun inwoners te worden.

Meer dan 80 procent van de raadsleden denkt dat hun burgers vinden dat zij geen waar voor hun geld krijgen. De raadsleden menen verder dat burgers (zeer) ontevreden zijn over vele gemeentelijke voorzieningen. Burgers zijn ontevreden over uiteenlopende diensten, van het uitgeven van een paspoort tot aan het beheer van de openbare ruimten.

Deze constateringen van de raadsleden noemt directeur F. Cohen van de Consumentenbond verbijsterend. „Stel dat een directeur van een bedrijf weet dat 80 procent van zijn klanten ontevreden is en dat ook zo durft te zeggen. Dan heb je toch als bedrijf geen bestaansrecht?”

De Consumentenbond heeft de raadsleden van de vijf grootste en vijf kleinere gemeenten ondervraagd. Tegelijk is een steekproef gehouden onder de Nederlandse bevolking. Ruim 60 procent van deze ondervraagden weet niet wat gemeentelijke producten en diensten kosten. Een kwart zegt wel goed op de hoogte te zijn van de prestaties van de eigen gemeente.

„Dat betekent dat driekwart niet goed op de hoogte is”, concludeert Cohen. De komende maanden gaat de Consumentenbond nader onderzoek doen onder de inwoners van de gemeenten waarvan de raadsleden reeds zijn ondervraagd.

Van de ondervraagde burgers wil driekwart dat gemeenten worden verplicht hun prestaties openbaar te maken. Zij hopen zo meer zicht en invloed te krijgen op de kwaliteit van de dienstverlening. „Dit is de basis van de democratie. Dit kan helpen het vertrouwen in de overheid te herstellen”, aldus Cohen.

De bond dringt aan op eenduidige afspraken over de kwaliteit van de dienstverlening in een soort handvest. De prestaties van gemeenten moeten onderling vergelijkbaar worden gemaakt, zodat de inwoners beter een discussie kunnen aangaan met hun gemeentevertegenwoordigers.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is verbaasd over de conclusies van de Consumentenbond. „Uit ander onderzoek blijkt juist dat inwoners over het algemeen tevreden zijn. Veel gemeenten hebben ook al een handvest, waarin staat wat ze voor de burgers doen”, aldus VNG-directeur algemene middelen G. te Wechel. Hij stelt wel vast dat burgers kritischer worden. „Ze benaderen de gemeente steeds meer als consument en mopperen dus wat meer.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer