Locov: Kwestie van NS-wielen uitzoeken
Diverse consumentenorganisaties, verenigd in reizigersplatform Locov, pleiten voor een onafhankelijk onderzoek naar de ’vierkante’ wielen bij de NS. Dat zeggen de ANWB en Rover naar aanleiding van de aangepaste dienstregeling als gevolg van de vele defecte treinstellen met ’vlakke’ wielen.
„Het is niet de bedoeling om een schuldige aan te wijzen, maar om ervan te leren en te kijken wat beter kan”, zegt een woordvoerder van de ANWB. De organisaties hebben het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS gevraagd om de financiële middelen voor het onderzoek te leveren.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) kondigden donderdag aan dat ook volgende week nog minder treinen rijden dan normaal. In eerste instantie zou de NS half november weer volgens het boekje rijden, maar de reparaties aan de wielen duren langer dan verwacht. De NS zet geleidelijk wel meer treinen in. Van de 450 kapotte treinen zijn er inmiddels 200 gemaakt.
De hoeveelheid treinen die op dit moment nog defect zijn, verhindert een normaal dienstrooster. De afgelopen dagen heeft de NS wel op een aantal trajecten ritten toegevoegd. Verder gebruikt het bedrijf hersteld materieel om treinen langer te maken, zodat de reizigers meer ruimte krijgen. Ook worden nog steeds bussen ingezet om drukke treinen te ontlasten.
Volgens Locov blijkt het probleem met vlakke wielen groter te zijn dan de NS heeft doen voorkomen. De NS zag zich na de zware storm van 27 oktober genoodzaakt een groot aantal treinen uit de roulatie te halen. De wielen sleten dit najaar sneller dan normaal door de forse hoeveelheid blad en vuil op de rails. Het spoor was zeven keer gladder dan gewoonlijk, aldus de NS. Hierdoor blokkeren of slippen de wielen geregeld en vlakken af, waarna reparatie nodig is. De NS noemt nader onderzoek naar wat er is gebeurd goed. Of het bedrijf een financiële bijdrage wil leveren, is onduidelijk.
NS blijft de regeling ”Geld terug bij vertraging” de komende tijd soepel toepassen voor reizigers die door te volle treinen vertraging ondervinden. De treinritten die weer worden toegevoegd aan de dienstregeling worden met posters en omroepberichten op de stations aangekondigd. Ook www.ns.nl levert de laatste stand van zaken.