Consument

Gestyled huis steelt de show

Gordijnen open, vloerkleed weg, wat schilderijtjes van de muur en rommel wegmoffelen in kasten. Het lijken kleine wijzigingen, maar een huis krijgt er een compleet andere uitstraling van. Grote kans dat de woning hierdoor eerder verkocht wordt. Dát is precies de bedoeling van verkoopstyling.

Corina de Vos
10 October 2008 14:26Gewijzigd op 14 November 2020 06:31
Huizen staan tegenwoordig relatief lang te koop en huizenbezitters is er dus alles aan gelegen hun woning zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Bijvoorbeeld door verkoopstyling. Het fenomeen, overgewaaid vanuit de VS, wordt steeds populairder in Neder
Huizen staan tegenwoordig relatief lang te koop en huizenbezitters is er dus alles aan gelegen hun woning zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Bijvoorbeeld door verkoopstyling. Het fenomeen, overgewaaid vanuit de VS, wordt steeds populairder in Neder

„Mensen zijn kritisch tegenwoordig. De eerste indruk van een huis is belangrijk”, zegt Martin van Ieperen van Neeskens Makelaars uit Yerseke terwijl hij de deur van een koopwoning openzwaait. „We regelden een nieuwe vloer, lieten de muren in een lichte kleur sauzen en zetten er nieuwe meubels in. De kamer ziet er zo mooier uit en de kijkers hebben een idee hoe hij ingedeeld kan worden.” Andere veranderingen die positief zijn voor de uitstraling van een kamer zijn het vertrek zo licht mogelijk maken, zorgen voor frisse lucht en niet-afgewerkte onderdelen wegwerken. Verder is het aan te bevelen om persoonlijke foto’s, souvenirs en post weg te halen.In Amerika is het al lange tijd normaal om je huis voor verkoop te stylen. „Het is naar Nederland overgewaaid. Wij zijn er net mee begonnen”, vertelt Jeroen Stoop, directeur van Makelaarsland. „Door simpele aanpassingen lijkt een huis groter, lichter en gezelliger.”

Het stylen van een woning kost vaak een paar 100 euro. In samenwerking met het opleidingsinstituut voor verkoopstyling House of Kiki biedt Makelaarsland een professionele verkoopstylist aan voor een vast, laag tarief. „De dames geven niet alleen stylingadvies, maar gaan ook meteen aan de slag”, zegt Stoop.

Woningen staan gemiddeld ruim honderd dagen te koop. Vaak staan er veel van dezelfde soort woningen te koop. Door verkoopstyling laat je een huis in positieve zin opvallen. Stoop: „Gerestylede huizen liggen vaak beter in de markt en stijgen in waarde. Verkoopstyling verdient zich in negen van de tien gevallen zonder meer terug.”

Vieze onderbroeken
Een kijkje in de keuken. „Een aanrecht staat vaak vol met elektrische apparaten met een warboel van snoeren. Het beste is om die allemaal weg te halen”, zegt Van Ieperen. „Bij een leeg aanrecht zien kijkers de potentie van de keuken. Een schaal met vers fruit op het aanrecht is wel aanlokkelijk.” Verder is het goed om schone theedoeken op te hangen, de prullenbak te legen en zwarte voegen wit te maken.

Een houten trap leidt naar de eerste verdieping, waar zich het sanitair bevindt. „Badeendjes, een overvloed aan flesjes, een wasmand, vieze onderbroeken, je komt van alles tegen in de badkamer”, zegt de makelaar. „Als al die spullen opgeruimd zijn, ziet de ruimte er al heel anders uit.” Een aantal flesjes van hetzelfde merk is wel sjiek. Wie nog meer wil doen, kan schimmel- en weervlekken aanpakken, roestvlekken weghalen en lekkende kranen repareren.

Zelfs de tuin wordt niet overgeslagen. „Het is leuk om een tuinset en wat bloemen in potten buiten te zetten”, zegt Van Ieperen. Verder is het netjes om groene aanslag op de bestrating te verwijderen, de zonwering schoon te maken en overhangende planten te snoeien.

Neeskens Makelaars houdt zich al wat langer bezig met styling en merkt dat de doorstroom van de verkoopwoningen groter is. Van Ieperen is ervan overtuigd dat woningstyling werkt: „Je ziet aan een woning hoe goed deze is onderhouden en welke mensen erin wonen. Als je een huis binnenstapt waarin het vies en rommelig is, denk je: Wat staat ons nog meer te wachten? Maar een nette woning die er verzorgd uitziet, stelt gerust.”

Tips:
-Zorg voor een schoon en opgeruimd huis.

-Open ramen en deuren voor frisse lucht.

-Schuif vitrages en gordijnen open voor een goede lichtinval.

-Werk kleine oneffenheden weg.

-Verwijder overbodige meubelstukken (bijvoorbeeld een box), zodat de ruimtes groter lijken.

-Haal elektrische apparaten van het aanrecht en zet een schaal vers fruit neer.

-Laat meubelstukken staan tot het huis verkocht is. Kijkers zien graag een voorbeeldinrichting.

Stap voor stap naar een aantrekkelijk huis
„Negentig procent van de kopers beslist binnen een minuut: wel of niet kopen. Puur op gevoel”, meldt de eerste bladzijde van het boek ”Haal meer winst uit je huis”. Dit informatieve boek laat zien hoe verkopers aan de wensen van woningzoekenden tegemoet kunnen komen.

Is mijn woning verkoopklaar? Met deze vraag vallen de auteurs met de deur in huis. Een test van tien vragen maakt duidelijk of de woning veel veranderingen moet ondergaan voor de verkoop. Auteurs Zamarra Oomes-Kok (opruimdeskundige) en Gentia Luyckx (woonstyliste) nemen de lezers in deel 1 mee door woonvertrekken in verschillende soorten en maten. Woon- en slaapkamer, keuken, het sanitair, de zolder en zelfs de tuin worden onder handen genomen. Van elke ruimte zijn foto’s en plattegronden van vóór en na de styling te zien. Kleine veranderingen maken bijvoorbeeld een woonkamer een stuk aantrekkelijker. Vitrages moesten wijken, zodat de tuin te zien is, een bos verse bloemen vervangt grote kamerplanten en snoeren van de computer zijn netjes weggewerkt. Verder ligt er een houten vloer in plaats van de plavuizen en de gekleurde wanden zijn licht geverfd. Zulke investeringen verdienen zich snel terug volgens de schrijfsters.

Hangt er een energielabel aan ons huis? Welke onderhoudsklussen moeten nog gedaan worden? Welke makelaar kies ik? Dit soort vragen beantwoorden de auteurs in deel 2.

”Haal meer winst uit je huis” (uitg. Karakter Uitgevers B.V. Uithoorn, 2008; ISBN 978 90 6112 986 8; € 24,95) ziet er door de vele kleurenfoto’s en kadertjes aantrekkelijk uit. Bovendien staat het vol praktische tips. Voor de lezer die aan de slag wil, is er voor elk vertrek een checklist. Sommige tips lijken wat simpel, maar je moet er maar net aan denken. Voor wie werkelijk zijn woning onder handen wil nemen, is dit boek een handig hulpje.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer