Autoverkeer blijft fors toenemen
Het autoverkeer neemt de komende jaren steeds verder toe. Tot 2012 groeit de drukte op de wegen met 11 tot 14 procent ten opzichte van 2007.
Dat blijkt uit de Verkenning Autoverkeer 2012 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), een zelfstandig instituut binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat.Het tijdverlies voor automobilisten door opstoppingen zal volgens het KiM in 2012 met 29 tot 46 procent zijn toegenomen. Tussen 2002 en 2007 was de stijging van het autoverkeer ’slechts’ 7 procent. Van 1985 tot 2007 verdriedubbelde het reistijdverlies voor automobilisten door het groeiende fileprobleem.
De voorspelde groei van het autoverkeer wordt vooral veroorzaakt door een verwachte daling van de brandstofprijzen met 4 à 11 procent. De afgelopen tijd werd het aantal verliesuren enigszins beperkt door de hoge brandstofprijs.
De grotere drukte zal vooral op de binnenwegen te merken zijn, aldus het KiM. Het aantal verliesuren voor automobilisten groeide de afgelopen vijf jaar met 39 procent. Het instituut schat de stijging van de CO2-uitstoot door het autoverkeer tot 2012 op 9 tot 13 procent.
Uit een onderzoek van Blauw Research blijkt dat veel automobilisten van plan zijn morgen mee te doen aan de Nationale Filevrije dag. Bijna vier op de tien filerijders willen tijdens de spits de auto laten staan. Van de deelnemers zegt 36 procent morgen de fiets te pakken, terwijl 24 procent buiten de spits naar het werk rijdt. Slechts 6 procent van de deelnemers noemt de trein als alternatief. Een aanzienlijk deel (13 procent) zegt niet mee te kunnen doen aan de filevrije dag omdat de werkgever geen flexibele werktijden toestaat.
Volgens vervoersbrancheorganisaties EVO en TLN kan de filevrije dag een schade van 6 miljoen euro voor het bedrijfsleven voorkomen. Een vrije doorgang bespaart onder meer brandstofkosten en beperkt het tijdverlies voor werknemers.
De Nationale Filevrije dag is een initiatief van de ANWB, de NS en de Rabobank. Het doel is om het publiek bewust te maken van alternatieven voor de auto, met name het openbaar vervoer. Bovendien willen de organisaties wijzen op de voordelen van thuiswerken en buiten de spits reizen.
De totale schade voor Nederland als gevolg van files en vertragingen kwam volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in 2007 uit op tussen de 2,7 en 3,6 miljard euro, een tiende meer dan een jaar eerder.
Het Havenbedrijf Rotterdam laat morgen een gratis waterbus varen voor forensen. Doel is de snelweg A15 van en naar de haven, een van de grootste knelpunten rond Rotterdam, te ontlasten. Forensen kunnen nu tijdens de spits in Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Rotterdam gratis deze snelle boot nemen.
De Nederlandse Spoorwegen zetten morgen extra treinen in. Dit gebeurt op het traject tussen Ede-Wageningen en Amsterdam-Zuid, zo maakte NS gisteren bekend. Deze verbinding is een van de drukste NS-trajecten in Nederland, aldus een woordvoerster. In de ochtend zullen er veertien extra treinen rijden, ’s middags zijn dat er twaalf.
Milieudefensie vindt de filevrije dag een goed initiatief. „Laten we hopen dat het werkt”, aldus Meta Meijer, campagneleider Verkeer. De milieuorganisatie maakte zich eerder niet geliefd bij automobilisten die regelmatig vaststaan op de A4 tussen Zoeterwoude-Dorp en Hoogmade. De organisatie tekende met succes bezwaar aan tegen de voorstellen om de snelweg A4 bij Leiden, een van de bekendste knelpunten in het wegennet, breder te maken wegens de extra luchtvervuiling. Menig bestuurder die op de A4 strandt zal zich afvragen of de lucht nu wel schoon blijft, met alle uitlaatgassen die uit stilstaande auto’s komen.
Volle wegen
- Het fenomeen file komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten.
- De eerste keer dat er in Nederlandse literatuur over files wordt gesproken, is in 1889 door Louis Couperus in zijn boek ”Eline Vere”.
- De eerste file in Nederland ontstaat in 1955. Op een zonnige eerste pinksterdag ontstaat er in de Randstad vanwege recreatief verkeer een file bij Oudenrijn.
- De eerste verkeersinformatie uitzending via de radio is op 22 maart 1978. Elke dinsdag en donderdagmiddag leest Rob van Rees van de verkeerspolitie het filenieuws voor.
- In 1993 wordt op de A1 tussen Diemen en knooppunt Muiderberg de eerste carpoolstrook van Europa geopend. Carpoolen is een van de maatregelen van de regering om het fileprobleem te bestrijden.
- Op 8 februari 1999 is de drukste ochtendspits tot nu toe genoteerd. Op het hoogtepunt staat er door gladheid en hevige sneeuwval 975 kilometer aan files.
- In 2004 staan er in totaal 36.000 files. Bij elkaar zijn die ruim 110.000 kilometer lang. Dat is bijna 2,5 keer de wereld rond, en meer dan een kwart van de afstand van de aarde tot de maan.
- De eerste zes maanden van 2008 neemt het aantal files in Nederland verder toe. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2007 is er overdag sprake van een toename van 8 procent. De totale filegroei bedraagt 4,3 procent.