„Eerste Nationale Filevrije dag al geslaagd”
Dat is slikken. Spant de ANWB zich in voor de eerste Nationale Filevrije dag donderdag, blijkt uit onderzoek dat het autoverkeer de komende jaren met zeker 10 procent toeneemt. Daarmee neemt ook het reistijdverlies toe. „We zijn tevreden dat het fileprobleem weer op de agenda staat.”
Woordvoerder Markus van Tol van de ANWB heeft er alle vertrouwen in dat het gaat lukken om meer dan 80.000 notoire filerijders zover te krijgen dat ze donderdag hun auto laten staan of in ieder geval de spits zullen mijden. „Het leeft enorm.”U slaapt vannacht slecht uit angst dat er donderdagochtend gewoon weer kilometerslange files staan.
„Nee hoor. Voor ons is de Nationale Filevrije dag hoe dan ook geslaagd”, stelt Van Tol zelfverzekerd. „Als we zien hoeveel bedrijven en particulieren ermee bezig zijn, dan zijn we dik tevreden. De telefoon staat roodgloeiend.”
De actie is toch een flop als er morgen veel files staan?
„Nee. Files kunnen ook het gevolg zijn van het weer of van incidenten. Je kunt het succes van een actie ook niet van één donderdag laten afhangen. Het gaat ons er veel meer om dat we met z’n allen nadenken over creatieve oplossingen voor het fileprobleem. Laatst zat ik daarvoor bij een congres in Rotterdam. Zo’n 200 bedrijven waren aanwezig. Dat had ik in mijn achtjarige loopbaan bij de ANWB nog niet meegemaakt.”
Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat het autoverkeer tot 2012 blijft toenemen, filevrije dag of niet.
„Ik vind het lastig om deze nieuwste berekeningen precies te taxeren, maar ik zie het in ieder geval juist als een aanmoediging om iets te doen met ons vervoersgedrag.”
Wie bindt donderdag zoal de strijd aan tegen het gekruip over de Nederlandse wegen?
„Zo’n 120 bedrijven hebben laten weten mee te doen. Uiteraard de ANWB, de Rabobank en de Nederlandse Spoorwegen als initiatiefnemers. Er zitten ook bedrijven bij als Microsoft, KPN, Essent en Siemens. Daarnaast hebben grote organisaties als de provincie Noord-Brabant en het ministerie van Verkeer en Waterstaat met 12.000 medewerkers zich aangemeld. Het Rotterdamse havenbedrijf zet in de spits waterbussen in om mensen gratis te vervoeren over de rivieren. Zeker voor die regio is dat een geweldige actie.
Het is duidelijk dat er een brede beweging op gang is gekomen. Het fileprobleem is weer geagendeerd. We willen een stuk bewustwording bij mensen creëren dat we met z’n allen zelf de oorzaak zijn van de dagelijkse files. Dat lukt ons aardig.”
Heeft u nog negatieve reacties gekregen?
„Geen enkele. Iedereen vindt het een sympathieke actie. We hoeven ook aan niemand uit te leggen waarom we dit doen. Het is vooral grappig om te zien hoe mensen elkaar stimuleren mee te doen en eens een keertje de fiets of de trein te pakken of de werkdag anders in te plannen. Het adviesbureau Twynstra Gudde bijvoorbeeld heeft speciale opstapplaatsen vastgesteld en pikt daar alle medewerkers met een Amerikaanse bus op. Zo haal je dus in één klap zestig auto’s uit de file. Gezellig met elkaar in de bus en het zet nog zoden aan de dijk ook.”
Anderen verwachten dat het morgen rustig is op de weg en stappen juist in de auto.
„Dat calculeren we in. Toch is de dag voor ons al geslaagd, omdat er een brede beweging op gang is gekomen. Die is niet meer te stoppen.”
Na donderdag vervalt iedereen toch weer in het oude patroon?
„Dat denk ik niet. Bedrijven blijven over het fileprobleem nadenken en gaan zelf oplossingen verzinnen. Ze plannen bijvoorbeeld voortaan geen bespreking meer voor tien uur ’s ochtends, zodat ze niet meer iedereen de file injagen. Anderen regelen een betere verbinding tussen het dichtstbijzijnde treinstation en het kantoor. Zo zijn we met z’n allen goed bezig.”