Consumentenorganisaties: onafhankelijk onderzoek NS
Diverse consumentenorganisaties verenigd in reizigersplatfrom Locov pleiten voor een onafhankelijk onderzoek naar de vierkante wielen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Dat zeggen de ANWB en Rover donderdag naar aanleiding van de aangepaste NS-dienstregeling als gevolg van vele treinstellen met vlakke wielen.
„Het is niet de bedoeling om een schuldige aan te wijzen, maar om er van te leren en te kijken wat beter kan”, zegt een woordvoerder van de ANWB. De bond heeft ongeveer een miljoen leden die per trein reizen. De organisaties hebben het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS gevraagd om de financiële middelen voor het onderzoek te leveren.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) kondigden donderdag aan dat ook volgende week minder treinen rijden dan normaal. In eerste instantie zouden de NS half november weer volgens het spoorboekje rijden, maar de reparaties aan de treinwielen duren langer dan verwacht. De NS zet geleidelijk wel meer treinen in.
Ongeveer 250 treinen zijn op dit moment nog defect, te veel om volgens het normale dienstrooster te rijden. De afgelopen dagen hebben de Spoorwegen op een aantal trajecten wel treinritten toegevoegd. Verder gebruikt het bedrijf hersteld materieel om treinen langer te maken.
Volgens Locov blijkt het probleem met vlakke wielen groter te zijn dan de NS heeft doen voorkomen. „De bladeren zijn inmiddels van de bomen”, aldus Rover-voorzitter R. Schoonveld.
De NS zag zich na de zware storm van 27 oktober genoodzaakt een groot aantal treinen uit de roulatie te halen. De wielen zijn dit najaar sneller gesleten dan normaal door de forse hoeveelheid bladeren op de rails. Het spoor was zeven keer gladder dan gewoonlijk, aldus de NS. Hierdoor blokkeren of slippen de wielen geregeld en vlakken af, waarna reparatie noodzakelijk is.
De NS noemt nader onderzoek naar wat er is gebeurd goed. Of het bedrijf een financiële bijdrage wil leveren, is onduidelijk.