Ziekenhuis Curaçao weigert bolletjesslikkers
Het Sint Elisabeth hospitaal op Curaçao wil geen röntgenfoto’s meer maken van verdachte bolletjesslikkers. Reden hiervoor is dat het personeel van de afdeling verscheidene malen is bedreigd. „Onze primaire taak is het verlenen van zorg, maar dat komt in de verdrukking door de toenemende agressie van de drugskoeriers en hun opdrachtgevers”, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis.
Justitie op de Antillen maakt sinds september gebruik van de röntgenapparatuur van het ziekenhuis om passagiers die worden geweigerd op de vluchten naar Amsterdam de mogelijkheid te geven hun onschuld te bewijzen. Zij mogen onder politiebegeleiding een foto laten maken, dit als gevolg van een uitspraak van de rechtbank in Willemstad.
Een commissie van vertegenwoordigers van het ziekenhuis en justitie moeten onderzoeken hoe de veiligheid van het personeel kan worden gewaarborgd.
Voor het maken van de foto’s wordt nu gebruik gemaakt van twee privé-praktijken in de omgeving van het vliegveld. Advocaat-generaal in Willemstad B. Swagerman benadrukt dat er nog steeds naar wordt gestreefd eigen scanapparatuur te plaatsen op vliegveld Hato. „We hopen dit voor het einde van het jaar gerealiseerd te hebben”, zegt hij.
De laatste weken werd door circa 10 procent van de geweigerde passagiers gebruik gemaakt van de mogelijkheid een röntgenfoto te laten maken, zegt Swagerman. Zeven tot 8 procent van de geweigerde passagiers blijkt inderdaad onschuldig te zijn. Volgens Swagerman is dat een acceptabel percentage. „Natuurlijk is het vervelend voor de mensen die ten onrechte worden verdacht en daardoor mogelijk hun vlucht missen. Maar voor ons is dit een bewijs dat het Hato-team het werk goed doet.”
Vanuit de maatschappij komen wel steeds meer klachten over de strenge controles van het speciaal ingestelde Hato-team op de luchthaven. Nietsvermoedende toeristen en potentiële investeerders zouden worden afgeschrikt door de soms brute en botte behandeling die ze krijgen van leden van het Hato-team.
Swagerman is van de klachten op de hoogte, maar is niet van plan er iets aan te doen. „We nemen ze serieus, want dat soort uitingen van ontevredenheid komen niet voor niets. Maar aan de andere kant is het simpelweg een logisch en voorspelbaar effect van een methode, die langzaam vruchten begint af te werpen. Hij geeft toe dat er echter vriendelijker kan worden opgetreden door de beambten.”