Minder passagiers KLM door vliegtaks
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft over de maanden juli en augustus het aantal vertrekkende passagiers met 230.000 zien dalen ten opzichte van vorig jaar. Dat heeft president-directeur Peter Hartman van KLM maandag gezegd.
De oorzaak is volgens hem vooral de zogenoemde vliegtaks, de extra belasting die passagiers sinds 1 juli moeten betalen als ze vanaf Schiphol vliegen. Hartman noemde de taks eerder „een platvloerse belastingmaatregel met een averechts effect op het milieu.”De topman bestrijdt dat de schade voor KLM meevalt. „Dit gaat KLM dit jaar 500.000 euro kosten, en 1 miljoen voor Schiphol.”
Het kabinet zou de maatregel daarom moeten heroverwegen, zeker nu de condities verslechteren, aldus Hartman maandag. „De kredietcrisis is een bron van zorg. KLM staat er relatief goed voor, maar de crisis is een onvoorspelbaar monster. We weten niet waar het eindigt.”
KLM en ook Schiphol vrezen ook nog eens voor een „stapeling” van belastingmaatregelen als luchtvaartmaatschappijen in Europees verband moeten betalen voor de uitstoot van het broeikasgas CO2. „Weet wat je doet”, waarschuwde Hartman.
Minister-president Balkenende zei maandag op het jaarlijkse Schipholdiner -georganiseerd door de Kamer van Koophandel- echter dat de invoering van de handel in emissierechten niet mag leiden tot een stapeling van kosten voor de Nederlandse luchtvaart.
Volgens verkeersminister Eurlings heeft een Europese heffing vanaf 2012 als voordeel dat die „Europabreed” is en geen grensoverschrijdend effect heeft. KLM klaagt erover dat door de taks klanten uitwijken naar vliegvelden vlak over de grens.
Intrekking van de vliegtaks zit er niet in. „Dat zal een afweging zijn in de toekomst”, zei Eurlings, die op bezoek was bij KLM om een milieuvriendelijk verfsysteem in gebruik te nemen. Eigenhandig verfde hij, samen met Hartman, met nieuwe verf het KLM-logo op een Boeing 747.
Volgens KLM heeft de verf, ontwikkeld met het Duitse bedrijf Mankiewicz, tal van voordelen. Ze is dunner en lichter en daardoor weegt een vliegtuig niet alleen minder, maar verbruikt ook minder brandstof en stoot daardoor minder CO2 uit. Ook worden de toestellen voor het schilderen voortaan ontvet met water en zeep, in plaats van met een brandbaar oplosmiddel.