Nedlloyd denkt door dal heen te zijn
De Rotterdamse vervoerder Nedlloyd heeft het derde kwartaal van dit jaar een nettoverlies geleden van 33 miljoen euro. Vorig jaar was er nog sprake van een winst van 8 miljoen euro. Dat heeft het bedrijf donderdagmorgen voorbeurs bekendgemaakt. Het concern is voorzichtig optimistisch en denkt dat het dieptepunt gepasseerd is.
Nedlloyd is een holding die bestaat uit een 50-procentsbelang in rederij P&O Nedlloyd en een 50-procentsbelang in de luchtvaartmaatschappij Martinair. Belangrijkste oorzaak van het verlies blijven de lage vrachttarieven. Vergeleken met het derde kwartaal van 2001 daalden deze met 11 procent. Het gemiddelde vrachttarief vertoont echter wel een kleine stijging ten opzichte van vorig jaar. Op korte termijn wordt deze toename echter tenietgedaan door de hogere brandstofkosten en de zwakke dollar.
Het bedrijfsresultaat van de rederij bedroeg 46 miljoen euro negatief. Ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar is dit hetzelfde gebleven. De rederij heeft wel ruim 11 procent meer goederen vervoerd. Volgens Nedlloyd ligt het kostenbesparingsprogramma goed op schema. In totaal wil het bedrijf 350 miljoen dollar besparen, waarvan al 250 miljoen dollar is gerealiseerd.
Het arbeidsconflict in de havens aan de westkust van de Verenigde Staten heeft geen effect gehad op het derde kwartaalresultaat van de rederij. P&O Nedlloyd vervoert relatief weinig goederen naar de westkust van de VS. Het negatief effect van de stakingen zal naar verwachting ongeveer 10 miljoen dollar op het jaarresultaat bedragen.
Martinair boekte een winst van 6 miljoen euro. Ook dit resultaat is vergelijkbaar met vorig jaar. De luchtvaartmaatschappij verwacht over heel 2002 break-even te draaien.
Nedlloyd is positief over de vooruitzichten voor volgend jaar vanwege de verbeterde tarieven en aanhoudende sterke vervoersvolumes. Wel denkt de holding dat de oplevering van nieuwe schepen in 2003 een negatief effect zal hebben op de verhouding tussen vraag en aanbod.