Nieuwe Sloelijn kost 25.000 euro per meter
Een stoomtrein vol genodigden is geen alledaags gezicht, zeker niet op een goederenspoor. Vanochtend was het te zien in het Vlissingse havengebied. Aanleiding voor het ritje was de opening van de nieuwe Sloelijn.
Minister Eurlings en commissaris van de Koningin Peijs openden vanmorgen de nieuwe spoorverbinding die het havengebied Vlissingen-Oost en het hoofdspoor Vlissingen-Roosendaal met elkaar verbindt.Ondanks dat het gaat om een traject van slechts 3 kilometer, zijn de eerste plannen al tien jaar geleden gemaakt en is er tweeënhalf jaar gewerkt aan de aanleg. Grootste tegenslag was de vondst van niet-ontplofte explosieven nabij de A58, waardoor de aanleg maar liefst zeven maanden heeft stilgelegen. Nu de lijn helemaal klaar is, zijn alle betrokkenen dan ook blij.
Woordvoerster N. van der Wouw van ProRail somt de vele voordelen van de nieuwe verbinding op: „De afstand is verkort van 9 kilometer naar 3 kilometer. Daarnaast is de veiligheid sterk verbeterd doordat er geen gelijkvloerse kruisingen meer zijn, maar alleen drie ongelijkvloerse kruisingen. Een erg groot voordeel is dat de nieuwe spoorlijn ook een bovenleiding heeft. Hierdoor hoeven goederentreinen voortaan niet meer in Roosendaal te worden voorzien van een diesellocomotief.”
Wat niet is veranderd, is het aantal sporen. Nog altijd is de Sloelijn een enkelspoor. Wel is er een wachtspoor bijgekomen, waardoor treinen elkaar kunnen passeren. Door aanpassingen aan het spoor op het terrein van de Sloehaven kunnen straks ook langere treinen het spoor gebruiken. Vooralsnog rijden gemiddeld 10 treinen per dag over het spoor, maar dit aantal kan in de toekomst oplopen tot 27 per dag.
Volgens Van der Wouw heeft de 3 kilometer lange lijn 75 miljoen euro gekost, omgerekend zo’n 25.000 euro per meter.